HPÆB00201U PÆD, Pædagogik - faget historisk

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The History of Education

Uddannelse
Pædagogik
Kursusindhold

Kurset vil gennem historiske tekster belyse en række for pædagogikkens centrale og klassiske problemstillinger og tematisere deres aktualitet. Her studeres pædagogikken som fag og videnskab, dels i forhold til andre videnskaber, dels i forhold til pædagogisk praksis. Vi beskæftiger os med de vigtigste pædagogiske grundbegreber og vurderer disses skiftende indhold, betydning og prioritering i de mest indflydelsesrige pædagogiske teorier.

Dette gøres for det første ved at lære argumenter og grundholdninger i de pædagogiske teorier at kende indefra. Således analyseres pædagogiske teksters argumenter på egne præmisser som en tekst i sig selv. F.eks. spørges der til, hvilke grundholdninger om individets evner, udviklingsmuligheder eller historiens gang, teksterne bygger på.

Samtidig vil vi beskrive, analysere og forklare pædagogisk praksis udefra ved f.eks. at se på, hvilke betingelser, funktioner og betydninger pædagogik har og kan have. Her undersøges pædagogiske teorier i relation til deres samtid. F.eks. spørger der til, hvordan pædagogisk tænkning er et aspekt af kulturhistorie, socialhistorie og statshistorie.

Endelig behandler modulet, hvordan pædagogikkens historie kan forekomme som erindringer om fortiden, sådan som dette fortolkes i nutiden. Her analyseres pædagogisk historie som nutidshistorie, hvor bestemte dele af fortidens pædagogiske tænkning genkaldes og får eventuelt nye, og i hvert fald andre betydninger i nutidens pædagogiske tænkning og praksis.

Arbejdsformer omfatter holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende. Herunder mindre gruppearbejder og skriftlige opgaver.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • I alt
  • 84
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Aktiv undervisningsdeltagelse.
Kriterier for bedømmelse