HMVA04471U Musikvidenskab: Musikpædagogiske problemstillinger
Musicology: Musico-pedagogical Problems in the Practice of Music Education
Undervisningen foregår som holdundervisning med tilhørende vejledning af grupper og individuelle studerende. Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb ”forbløffende praksisser”, som introducerer til metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis; som diskuterer relevante problemstillinger; som giver rum for udveksling af erfaringer, og som vejleder i udformning og gennemførelse af projektet. Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger og projektfremlæggelse i grupper.
Praksisfelt: Det forudsættes, at den studerende sideløbende gør observationer med videooptagelser et par gange i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Dette danner grundlag for projektarbejdet. Praksisfeltet skal indeholde en musikalsk instruktionssituation i bred forstand, hvor den studerende har mulighed for enten selv at instruere eller at iagttage andres instruktion. Gennem valget af praksisfelt har man mulighed for at præge sin uddannelse i retning af sine primære interesseområder.
Mål:
Eksaminanden skal kunne:
• analysere og vurdere musikpædagogisk praksis gennem observation
• formulere, analysere og diskutere musikpædagogiske problemstillinger på et videnskabeligt grundlag forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
• gennemføre et empirisk projektarbejde vedrørende en musikalsk instruktionssituation fra selvvalgt praksisfelt (f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning).
Basislitteratur:
Fink-Jensen, K. (2012). Forbløffende praksisser – en fænomenologisk undervisningsstrategi. København. Hans Reitzel (ca. 130 s.) udkommer i oktober.
Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.) (sendes elektronisk til de tilmeldte).
Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.)
Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 24
- I alt
- 24
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- AndetAfhængig af eksamensvalget
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVA04471U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Der kommer et link til skemaet.
Undervisningen foregår i år på flg. datoer: 11., 18., 25. september; 9., 23., 30. oktober; 13., 27. november. - Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Michael Fjeldsøe (8-6a6e697068777369446c7971326f7932686f)
Undervisere
Kirsten Fink Jensen