HMVA04471U Musikvidenskab: Musikpædagogiske problemstillinger

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Musicology: Musico-pedagogical Problems in the Practice of Music Education

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Undervisningen foregår som holdundervisning med tilhørende vejledning af grupper og individuelle studerende. Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb ”forbløffende praksisser”, som introducerer til metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis; som diskuterer relevante problemstillinger; som giver rum for udveksling af erfaringer, og som vejleder i udformning og gennemførelse af projektet. Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger og projektfremlæggelse i grupper.


Praksisfelt: Det forudsættes, at den studerende sideløbende gør observationer med videooptagelser et par gange i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Dette danner grundlag for projektarbejdet. Praksisfeltet skal indeholde en musikalsk instruktionssituation i bred forstand, hvor den studerende har mulighed for enten selv at instruere eller at iagttage andres instruktion. Gennem valget af praksisfelt har man mulighed for at præge sin uddannelse i retning af sine primære interesseområder.

Målbeskrivelser

Mål:  

Eksaminanden skal kunne:

• analysere og vurdere musikpædagogisk praksis gennem observation

• formulere, analysere og diskutere musikpædagogiske problemstillinger på et videnskabeligt grundlag forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag

• gennemføre et empirisk projektarbejde vedrørende en musikalsk instruktionssituation fra selvvalgt praksisfelt (f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning).

Basislitteratur:

Fink-Jensen, K. (2012). Forbløffende praksisser – en fænomenologisk undervisningsstrategi. København. Hans Reitzel (ca. 130 s.) udkommer i oktober.

Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.) (sendes elektronisk til de tilmeldte).

Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.)

Studerende fra musikvidenskab uden forudgående forudsætninger inden for musikpædagogisk og musikdidaktisk teori bør forberede sig ved at læse:
Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.)
Forelæsning
Kurset kan følges af KA-studerende (fagelementerne 447 og 451 på KA2008-ordningen og BA-studerende på BA 2005-ordningen(fagelement 139). ECTS-vægten er afhængig af valget af eksamen.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 24
  • I alt
  • 24
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Andet
Afhængig af eksamensvalget