HMVA01571U Musikvidenskab: Musikdramaturgisk laboratorium (Musikvidenskab med performance, Emne 1)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Musicology: Musicology with Performance

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Kurset vil bestå af to hovedelementer: Dels vil vi arbejde med en række musikdramaturgiske øvelser, herunder improvisationsøvelser, og med teoretisk litteratur omkring (musik)dramaturgi generelt. Dels vil vi i fire workshops fordelt over semesteret eksperimentere med at udføre scener fra et stykke musikdramatik med en ganske særlig historie – og vi vil arbejde med spørgsmålet om hvordan vi i vores udførelse skal forholde os til dette stykkes teaterhistoriske baggrund (som vi også vil beskæftige os med, og som vil blive uddybet i forelæsninger undervejs). Selvom første element (de generelle øvelser) også vil fylde ganske meget på kurset, vil resten af denne kursusbeskrivelse fokusere på andet element.

Stykket som vi vil tage op hedder Das Donauweibchen og blev første gang opført i Wien i 1798. I hovedrollen (som havfruen Hulda) optrådte ved premieren (og ca. 1.000 gange derefter) sopranen Anna Gottlieb der tidligere havde haft succes som den første Pamina i Mozarts Tryllefløjten (1791) og endnu tidligere (som 12-årig) som Barbarina i Mozarts Figaros Bryllup (1786). I Danmark blev stykket første gang opført i Odense i 1813, hvor bl.a. den 7-årige H.C. Andersen så det og var meget begejstret. Året efter rejste samme teaterselskab til København og opførte stykket i Hofteateret ved Christiansborg. Stykket var en del af 1800-tallets populære musikteaterkultur i Tyskland og mange andre steder i Europa (inkl. fx Rusland), men herunder altså også Danmark, og det dannede baggrund for en masse som er mere eller mindre kendt i dag (fx H.C. Andersens eventyr om den lille havfrue og Antonin Dvoraks opera Rusalka). Stykket selv er  imidlertid i dag helt glemt. Denne kulturelle ’glemsel’ giver os mulighed for at arbejde med en slags musikdramatik-arkæologisk problemstilling: Hvordan kan vi i dag få en fornemmelse for hvad dette var for en slags musikteater? Kan vi nå frem til en sådan fornemmelse ved at eksperimentere med selv at prøve at udføre scener fra det? Hvordan skal vi i så fald gribe det an? Hvilke valg skal vi foretage? Hvilke generelle musikdramaturgiske redskaber har vi til rådighed?

Deltagere på kurset kan vælge én af følgende roller: 1) Sanger (enten solist eller korsanger), 2) klaverakkompagnatør. For sangere (også korsangere) tilbydes, ud over forelæsningerne, 12 ugers sangundervisning, for klaverakkompagnatører 12 ugers klaverundervisning. (I får en mail om valg af roller, når I er optaget på holdet). Alle er velkomne: vi tager udgangspunkt i de indgangskompetencer I møder op med. Man behøver ikke være vant til at synge klassisk, til gengæld forventes en åbenhed overfor projektet og en lyst til at eksperimentere og at prøve sig selv af, måske også at overskride nogle personlige grænser. For klaverakkompagnatører er det dog værd at være opmærksom på at de tekniske udfordringer i klaversatserne i Donauweibchen mestendels ca. svarer til en (lettere) Mozart eller Beethoven sontatesats, så hvis man fx er i stand til at spille en sats fra Beethovens  Op. 49, No. 1 eller 2 så skulle man i hvert fald være godt klædt på til opgaven (satserne er imidlertid lidt vekslende mht. de tekniske udfordringer). Man kan checke noderne på http://imslp.org/wiki/Das_Donauweibchen_(Kauer,_Ferdinand) . Vi arbejder kun med udsnit af værket, og hver enkelt studerende forventes i eksamensprojektet som udgangspunkt kun at fokusere på en af satserne, evt. kun i udsnit, og evt. i (selvarrangeret) forenklet udgave af samme. Ikke den tekniske perfektion i udførelsen, men den reflekterede forholden sig til processen og til projektet i det hele taget vil i sidste ende være det der lægges størst vægt på.

I starten af værket (hvor Hulda og de andre havfruer fra Donau først kommer til syne) er der et tordenvejr. Som en del af kurset får vi lejlighed til at studere – på Hofteateret ved Christiansbrog – hvordan den tids ’teatertorden’ rent sceneteknisk blev frembragt.

Holdundervisning, workshops, solosang/soloklaver
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 280
  • Forelæsninger
  • 56
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve