HMMÅ03101U ÅU CMC Modul 1: Samfund og målgrupper
ÅU CMC Modul 1: Samfund og målgrupper
Systemer, samfund og individ i tværmedial kommunikation (7,5 ECTS): Eksaminanden kan
• selvstændigt og kritisk analysere problemstillinger vedrørende
mediesystemer med vægt på tværmedial kommunikation
• selvstændigt og kritisk anvende viden om relevante institutioner
og aktører inden for forskellige medietyper med særlig fokus på den
aktuelle
medieudvikling og samspillet mellem forskellige medie
• på en selvstændig og kritisk måde forholde sig teoretisk og
analytisk reflekterende til mediernes samfundsmæssige placering,
rolle og betydning
• formidle viden og indsigter af mediesystemanalytisk karakter i en
populærvidenskabelig og tværmedial form.
Undervisnings- og
arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges som en række intensive seminarer med
hovedvægt på en teoretisk gennemgang af forskellige dimensioner af
mediesystemet, der eksemplificeres med konkrete cases, øvelser og
analyser, som
de studerende skal arbejde med individuelt eller i grupper og
diskutere og
formidle i og uden for undervisningen. Som del af undervisningen
udfylder
den studerende en portfolio, hvor der selvstændigt og kritisk
reflekteres
over egen læring med henblik på at give den studerende mulighed for
at
tage ansvar for den personlige læreproces samt sætte den studerende
i
stand til at bedømme egen præstation
Målgrupper i tværmedial kommunikation:
Analyse, teori og metode (7,5 ECTS):
Eksaminanden kan
• selvstændig og kritisk anvende relevante teorier og metoder
til at analysere modtagersituationen
• selvstændig og kritisk gennemføre og evaluere en mindre, empirisk
undersøgelse af en afgrænset målgruppe- eller receptionsanalytisk
problemstilling med udgangspunkt i tværmedial kommunikation
• vurdere undersøgelsens forklaringsværdi og metode og selvstændigt
og
kritisk forankre dette i relevante teorier.
Undervisnings- og
arbejdsformer
Undervisningen forløber over en række intensive seminarer, som
veksler
mellem teori og praksis. De studerende skal bl.a. foretage en række
casestudier af forskellige medieprodukter samt tværmediale
kommunikationskampagner med fokus på samspillet mellem medier,
hvordan (eller hvorvidt) disse medieprodukter og -kampagner
henvender sig til en særlig mål-gruppe, samt hvilke strategier der
anvendes i kommunikationen. Desuden skal de studerende i grupper
planlægge og gennemføre en decideret målgruppegruppeanalyse af en
tværmedial kommunikationskampagne og dens målgrupper på baggrund af
kvantitative og/eller kvalitative metoder, f.eks. markedskort,
fokusgrupper, seertalsanalyse, (webbaserede)
spørgeskemaundersøgelser mv. Som del af undervisningen udfylder den
studerende en portfolio, hvor der selvstændigt og kritisk
reflekteres over egen læring med henblik på at give den studerende
mulighed for at tage ansvar for den personlige læreproces samt
sætte den studerende i stand til at bedømme egen
præstation.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Vejledning
- 1,5
- I alt
- 57,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetSe studieordning (kommer senere)
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMMÅ03101U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- kommer senere
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 23.750 kr.
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Kjetil Sandvik (sandvik@hum.ku.dk)