HMKA0320FU Litteraturvidenskab: Øvelsesrække Litteratur: It is a war - strejkens kulturhistorie -

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Topic: It is a war...

Uddannelse
Litteraturvidenskab
Kursusindhold

Øvelsesrækken omhandler de kulturelle repræsentationer af det politiske fænomen strejken. Et fænomen, som havde sin ”storhedstid”ved det kapitalistiske samfunds opståen, men som i dag grundet den verserende økonomiske krise og de medfølgende konflikter igen forekommer uhyre aktuel og vedkommende. Og dog. For et centralt spørgsmål er, om der i dag stadig er tiltro til, at sådanne protestformer stadig kan få  en egentlig politisk effekt?

Øvelsesrækkes overordnede tese er, at undersøgelsen af de skiftende kulturelle repræsentationer af det konkrete motiv ’strejken, udgør et privilegeret udgangspunkt for overvejelsen om de forskellige forestillinger om det politiske, man finder i løbet af det moderne samfunds udvikling. 

Strejken kan netop beskrives som en slags symbolsk kondensat af den radikalt nye politiske konflikt, som opstår med overgangen til et kapitalistisk samfund. Strejkefænomenet er således uløseligt forbundet med klassekonfliktens opståen. Det, vi i fællesskab skal undersøge, er, hvordan – og hvorfor - repræsentationerne af denne konflikt ændrer sig i løbet af det 19. og 20. århundrede.

Øvelsesrækkens udgangspunkt bliver den tidligste og mest markante tradition for strejkerepræsentationer: Den amerikanske ’strike novel’, der opstod i slutningen af 1800tallet og som genre kulminerede kunstnerisk og popularitetsmæssigt med John Steinbecks In Dubious Battle(1936). En bog, som – qua titlen – er symptomatisk for disse værkers fremstilling af strejken som en voldelig, destruktiv konflikt. En krig.

I løbet af kursets anden halvdel vil vi bevæge os til senere, ikke-amerikanske og primært filmiske strejkerepræsentationer. Hvad betyder en anden historisk/politisk kontekst for behandlingen af strejkemotivet? For eksempel i et ungt Sovjetunionen (Sergei Eisenstein, Стачка (Strejke)[1925]) eller i Frankrig post-1968 (Guy Debord: La Société du Spectacle [1968])? Og hvordan fremstilles strejken i nutidige populærkulturelle film som Made in Dagenham (2010) og ikke mindst Stephen Daldrys lille mesterværk Billy Elliot  fra 2000?


Pensum er fleksibelt i forhold til deltagernes egne ønsker og interesser. Har man forslag til alternative værker – særligt i forhold til kursets sidste halvdel – må man meget gerne kontakte mig (på ptolo@sol.dk) forud for semestret.

Primærværker der vil blive behandlet (og som man derfor med fordel ville kunne orientere sig i forud for semestret) er:

Romaner:

Charles A. Benjamin: The Strike in the B--- Mill(1887)

Upton Singclair: The Jungle(1906)

 Mary Heaton Vorse: Strike!(1930)

John Steinbecks In Dubious Battle(1936). 

 

Film:

Sergei Eisenstein, Стачка (Strejke) (1925) (Sovjet)

John & Roy Boulting: I’m All Right Jack (1959)(England)

Guy Debord: La Société du Spectacle (1979) (Frankrig)

Stephen Daldry: Billy Elliot (2000) (England)

Nigel Cole: Made in Dagenham (England) (2010)

 

Sekundærlitteratur:

Et godt sted at starte er den amerikanske historiker Troy Rondinones The Great Industrial War(2010). Herudover vil der blive læst forskellig teoretiske og historiske tekster: Eksempelvis uddrag af The Strike In the American Novel(1972), The Radical Novel in The United States(1992), Radical Visions and American Dreams(1973), Movie-Made America (1994).

Sekundærlitteraturen vil enten blive optrykt i kompendium eller gjort tilgængelig digitalt.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 317
  • Forelæsninger
  • 16
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 336
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Krav til indstilling til eksamen
Kurset lægger op til aflæggelse af eksamener i fagelementerne Historisk Emne eller Samtidslitterært Emne på KA-uddannelsen på Litteraturvidenskab og Moderne Kultur.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ekstern censur