HMEA03142U FM, Manuskriptskrivning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Scriptwriting

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Filmvidenskab og Medievidenskab
Kursusindhold

På filmvidenskab har der været en lang tradition for kurser i dramaturgi og manuskriptskrivning. Blandt de studerende på disse kurser har særligt John Bernsteins årgange siden formået at bide sig fast med manuskripter til spillefilm og fast arbejde på tv.

Der er en stigende efterspørgsel i branchen efter evnen til at forbinde det analytisk-akademiske på den ene side med det kreativt fabulerende på den anden side. Her er således et overbygningsfag, der udvikler specifikke kompetencer til brug inden for både tv- og film-produktion.

Manuskriptskrivning er et håndværk med dertilhørende metoder og teori. Derfor funderer kurset skrivningen i såvel den klassiske dramaturgi fra Aristoteles og frem som den moderne filmvidenskabs analyseformer.

Det er mit håb, at der blandt de studerende er en så stor interesse i faget, at det på sigt kan blive et fast tilbagevendende kursus på kandidatoverbygningen, og der evt. vil være mulighed for mere specialiserede manuskriptskrivningskurser og et kursus i Advanced Screenwriting.

Målbeskrivelser
Valg af prøveform:
KA 2013:
Modul 7: Valgfrit emne 3: HFMK03151E
Modul 7: Valgfrit emne 4: HFMK03161E


Medievidenskab 2008: 
Film/TV-produktion og formidling HMEK03141E
Valgfrit emne 2, HMEK03221E

Filmvidenskab 2008:
AV-formidling: Egen produktion HFVA04121E
Filmæstetik og reception HFVA04141E
Valgfrit emne 2 HFVA04191E

Robert McKees Story vil være grundbogen, men derudover vil kompendiet samle de centrale passager fra den klassiske dramaturgi og fra de toneangivende manuskriptbøger signeret af bl.a. Vogler, Field og Seger samt udvalgte analyser og artikler fra Script og Creative Screenwriting.

Holdundervisning; Hver kursusgang vil tage udgangspunkt i en af grundstenene inden for manuskriptskrivning: karakterer og karakterudvikling, sceneopbygning, replikker, overordnet struktur etc. Disse emner illumineres i praktiske eksempler, hvor vi kommer til at analysere konkrete manuskripter i såvel uddrag som fuld længde.

Teorien følges af en lang række skriveøvelser, der gerne skulle forankre den teoretiske og analytiske indsigt i praktiske kompetencer.

Endelig vil hver studerende få feedback på eget arbejde i THE BOOTH (en metode som praktiseres af bl.a. Coppolas Zootrope og Gotham Writers’ Workshop).
Her skærpes holdets evne til at forholde sig kritisk-analytisk til works in progress ud fra den tanke, at manuskriptet aldrig er en færdig tekst. Analysen har således i dette fag et kreativt potentiale.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28