HMEA03138U FM, Multiprotagonistfilm og andre nyere fortælleformer

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Multiprotagonistfilm and other newer narrative forms

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Medievidenskab og Filmvidenskab
Kursusindhold

Der har altid været perioder med narrative eksperimenter og innovationer inden for filmen, men de sidste 20 år er uden tvivl den mest markante. Især har der aldrig været så mange film med mere end én eller to hovedpersoner som nu, og nonlineære narrativer er også hyppigere end nogensinde.

 

Paradokset er, at kun få inden for film- og medievidenskaben har beskæftiget sig med filmene. Især fordi de sætter vores vante teorier om fortællinger på prøve: er de nye fortælleformer bare en videreudvikling af den klassiske fortællemåde eller et radikalt brud?

 

På kurset skal vi se på forskellige typer af nyere multiprotagonistfilm og andre alternative fortælleformer og sætte dem ind i en historisk sammenhæng. Vi skal også se nærmere på samspillet mellem fortælling og stil i filmene og de mønstre, som præger dem.

Målbeskrivelser
Valg af prøveform: 
KA 2013:
Modul 2: Kultur, Genrer og Æstetik: HFMK03021E
Modul 7: Valgfrit emne 1: HFMK03131E
Modul 7: Valgfrit emne 2: HFMK03141E


Medievidenskab 2008:
Medie/æstetik/genre  HMEK03131E
Valgfrit emne 1 HMEK03201E

Filmvidenskab 2008: 
Valgfrit emne 1 HFVA04181E
 Film/tvhistorie/analyse HFVA04151E
Undervisningsmateriale

Der har altid været perioder med narrative eksperimenter og innovationer inden for filmen, men de sidste 20 år er uden tvivl den mest markante. Især har der aldrig været så mange film med mere end én eller to hovedpersoner som nu, og nonlineære narrativer er også hyppigere end nogensinde.

 

Paradokset er, at kun få inden for film- og medievidenskaben har beskæftiget sig med filmene. Især fordi de sætter vores vante teorier om fortællinger på prøve: er de nye fortælleformer bare en videreudvikling af den klassiske fortællemåde eller et radikalt brud?

 

På kurset skal vi se på forskellige typer af nyere multiprotagonistfilm og andre alternative fortælleformer og sætte dem ind i en historisk sammenhæng. Vi skal også se nærmere på samspillet mellem fortælling og stil i filmene og de mønstre, som præger dem.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28