HMEA03124U FM, Moderne online fankultur AFLYST

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Modern online fan culture

Uddannelse
Kandidatuddannelse i Filmvidenskab og Medievidenskab
Kursusindhold

Sociale mediers massive tilstedeværelse af ændret ved måden at være fan på og på selve fanoplevelsen. At være fan er blevet en aktivitet som i højere grad betyder at publikum bliver producerende og kulturskabere. Dedikerede fans har således en stor værdi for medieproducenter og skabere, fordi fansene bliver en vigtig ressource for et medieværk eller kulturprodukts markedsføring. Derfor er det vigtigt at på den ene side forstå hvordan dedikerede producerende fans agerer i diverse online netværk og på den anden side forstå hvordan dette kan bruges af producenter til at møde publikum på de relevante medieplatforme med de relevante strategier. Kurset tager afsæt i tv-serier og film som i de seneste år har opbygget store online fankulturer så som Star Trek, Supernatural, Doctor Who, Harry Potter og Sherlock (m.fl.). Vi vil diskuterer forholdet mellem den originale tekst og fan-generede tekster som fanblogs, fanfiktion, fanart osv., samt spørgsmålet om hvad der bidrager til seriernes kultstatus og betydningen af disse tendensers udbredelse blandt fans. Gennem analyser vil vi sammen forsøge at afdække centrale begreber (så som slash, COS-play, crossover, fanfiktion/fanart) og tendenser i moderne online fankultur og koble disse til fankulturteori, teorier om participatory culture, kønsteori osv. De studerende introduceres for de nødvendige metodiske redskaber og øves i at at udvælge de relevante metoder i forhold til en given problemstilling, samt at udarbejde et selvstændigt metodedesign og gennemføre indsamling, analyse og rapportering af data.

Kurset sætter den studerende i stand til at varetage opgaver indenfor en række kultur- eller medieinstitutioner (og øvrige organisationer/virksomheder), der søger at etablere en stærkere relation med deres brugere via sociale medier. Med en indsigt i de metodiske og teoretiske overvejelser som er nødvendige for at forstå publikumsadfærd og følge med i tendenser i mediebrug fra et brugerperspektiv bliver den studerende i stand til at udvælge den rette strategi for at nå disse brugere. 

Målbeskrivelser
Valg af prøveform:
KA 2013:
Modul 4: Modtager- og brugeranalyse: HFMK03071E
Modul 7: Valgfrit emne 3: HFMK03151E
Modul 7: Valgfrit emne 4: HFMK03161E


Medievidenskab 2008: 
Modtager pg brugeranalyse HMEK03121E
Computermedier, genre HMEK03261E
Valgfrit emne 2 HMEK03211E

Filmvidenskab 2008:
Filmæstetik og reception HFVA04141E
Valgfrit emne 2 HFVA04191E
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28