HMEA03124U FM, Moderne online fankultur AFLYST
Modern online fan culture
Sociale mediers massive tilstedeværelse af ændret ved måden at være fan på og på selve fanoplevelsen. At være fan er blevet en aktivitet som i højere grad betyder at publikum bliver producerende og kulturskabere. Dedikerede fans har således en stor værdi for medieproducenter og skabere, fordi fansene bliver en vigtig ressource for et medieværk eller kulturprodukts markedsføring. Derfor er det vigtigt at på den ene side forstå hvordan dedikerede producerende fans agerer i diverse online netværk og på den anden side forstå hvordan dette kan bruges af producenter til at møde publikum på de relevante medieplatforme med de relevante strategier. Kurset tager afsæt i tv-serier og film som i de seneste år har opbygget store online fankulturer så som Star Trek, Supernatural, Doctor Who, Harry Potter og Sherlock (m.fl.). Vi vil diskuterer forholdet mellem den originale tekst og fan-generede tekster som fanblogs, fanfiktion, fanart osv., samt spørgsmålet om hvad der bidrager til seriernes kultstatus og betydningen af disse tendensers udbredelse blandt fans. Gennem analyser vil vi sammen forsøge at afdække centrale begreber (så som slash, COS-play, crossover, fanfiktion/fanart) og tendenser i moderne online fankultur og koble disse til fankulturteori, teorier om participatory culture, kønsteori osv. De studerende introduceres for de nødvendige metodiske redskaber og øves i at at udvælge de relevante metoder i forhold til en given problemstilling, samt at udarbejde et selvstændigt metodedesign og gennemføre indsamling, analyse og rapportering af data.
Kurset sætter den studerende i stand til at varetage opgaver indenfor en række kultur- eller medieinstitutioner (og øvrige organisationer/virksomheder), der søger at etablere en stærkere relation med deres brugere via sociale medier. Med en indsigt i de metodiske og teoretiske overvejelser som er nødvendige for at forstå publikumsadfærd og følge med i tendenser i mediebrug fra et brugerperspektiv bliver den studerende i stand til at udvælge den rette strategi for at nå disse brugere.
KA 2013:
Modul 4: Modtager- og brugeranalyse: HFMK03071E |
Modul 7: Valgfrit emne 3: HFMK03151E |
Modul 7: Valgfrit emne 4: HFMK03161E |
Medievidenskab 2008:
Computermedier, genre HMEK03261E
Valgfrit emne 2 HMEK03211E
Filmvidenskab 2008:
Filmæstetik og reception HFVA04141E
Valgfrit emne 2 HFVA04191E
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
Kandidattilvalg: Ansøgningsskema finder du her: http://hum.ku.dk/uddannelser/vejledning/merit/ Skemaet skal sendes til sn-mef@hum.ku.dk senest d. 3. juni 2013
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMEA03124U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Sanne Eyrich (6-857380807775527a877f407d8740767d)
Undervisere
Line Nybro Petersen