HKUÅT0685U ÅU KUN, Valgfag - Formidlingsprojekt - Design og oplevelseskultur. Nedslag i den postindustrielle kulturindustri

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

ÅU KUN, Valgfag - Formidlingsprojekt - Design og oplevelseskultur. Nedslag i den postindustrielle kulturindustri

Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold

Gennem kurset sigtes der på at give den studerende indsigt i konsekvenserne af det såkaldt 'udvidede designbegreb'; hvordan design i meget bred forstand, herunder specifikt produktdesign og beklædningsdesign, er påvirket af udviklingen fra en kunsthåndværkertradition, til nutidens 'designerly thinking', hvor designeren kan designe en arbejdsproces, sociale ydelser, eller kontorlandskabers indretning. Nedslaget i denne del af Visuel Kultur området ligger hermed i årene efter 1945 og op til i dag, trods det at der trækkes tråde tilbage i det 20. århundrede til tidlige definitioner af den kulturindustri, som designmæssige fremstillinger indgår i. Hermed kommenteres også, hvorledes produktion og anvendelse af design har afspejlet skiftet fra industriel økonomi til vidensøkonomi, og hvilke konsekvenser dette har for hvordan design kommunikeres i det offentlige rum. Hermed peges der bl.a. på den tætte forbindelse mellem produktdesign og reklameindustri, i form af reklame- og trendagenturernes fremkomst i forbrugerboomet og 'ungdomseksplosionen' efter 2. verdenskrig, samt hvorledes disse forbindelser gestalter sig i dag - både i forhold til kommunikation, produktion og forskellige former for brug af design, såsom masseforbrug, oppositionel brug, eller antiforbrug og gør-det-selv kulturer.

Med kommunikation menes både museale, fagkritiske, samt øvrige journalistiske formidlinger af design, som de farves af det faktum at design i dag ikke kun er et fysisk produkt, men ligeså vel kan være en oplevelse, ja endog en optik på strukturer i institutioner, på virksomheder, eller i samfundet i øvrigt. Det behandles kritisk hvorledes formidling kan være part i den offentlige debat om hvordan vi definerer design, og hvad design kan anvendes til. Der præsenteres gennem kurset væsentlige institutionelle forandringer og teoretiske forståelsesapperater der har defineret perioden, med henblik på at skabe en solid klangbund for den formidlingsmæssige, praktiske del af kurset.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0