HKUB00601U Kunsthistorie: Billed- og rumanalyse I
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Analysis of Pictures and Space I
Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold
Kurset præsenterer de
grundlæggende måder, kunsthistorien arbejder på i analysen og
fortolkningen af værker med forskellige kulturelle kontekster,
primært europæiske. Metodisk sker dette ved at stille spørgsmål til
mødet mellem værk og beskuer, hvor begreber som blikket,
perceptionen samt værkets form,
betydning/betydningsdannelse og rumdannende kvaliteter
undersøges. Disse overvejelser har faghistorisk set affødt
grundlæggende analytiske redskaber: stilhistorien (formernes
historie), den ikonologiske metode (motivernes historie),
rumanalyser og den antropologiske metode, hvor adfærdsmønstre og
rituelle strukturer kan diskuteres i relation til værkerne.
Centrale redskaber er endvidere fænomenologien, semiotikken og
psykoanalysen. Der arbejdes tilsvarende med et meget bredt
genstandsfelt, idet alt fra maleri, grafik, skulptur og arkitektur
til fotografi, video og installationskunst kan inddrages. Ud fra
dette reservoir af optikker og genstande gennemgås kunsthistorien i
en række tematiske forløb med antikken og den senmoderne kunstscene
som yderpunkter.
Til efterårskurset er tilrettelagt to kompendier, der danner grundlaget for undervisningen. Hele semesterprogrammet er trykt i hvert kompendium, idet der til hver undervisningsgang er udvalgte artikler, et kort resumé af timen og litteraturoversigt. Der vil være behov for at konsultere ordbøger og diverse oversigtsværker. Læsegrupper og andre netværk anbefales stærkt.
Kunsthistoriefaglige kompetencer. Hovedsigtet er en indføring i centrale begrebsdannelser. Periodiseringen og de drivkræfter og processer i et givet samfundssystem, der kan begrunde et fokus på særlige formdannelser og motivers privilegerede status. Historiebegrebet ud fra forskellige positioner som lineær udvikling, cykliske processer, oprindelsesmyte og dekonstruktivistiske, diakrone positioner. Riegls formlære med begreberne Kunstwollen, haptisk og optisk, Wölfflins Grundbegrriffe i undersøgelsen af renæssancen versus barokkens formsprog, Panofskys ikonologiske metode, Foucaults vidensarkæologi samt Heideggers og Merleau-Pontys overvejelser over fænomenologien. Endvidere oparbejdes færdigheder i at beskrive værkerne med de relevante termer.
Kompetencer i forhold til arbejdsmarkedet. Gennem de analytiske processer indlæres evnen til at oversætte og formidle komplekse visuelle strukturer og de dertil knyttede abstrakte refleksioner, der har aflejret sig i faglitteraturen. Evnen styrkes til at tænke i analogier ud fra en tværfaglig position.
Til efterårskurset er tilrettelagt to kompendier, der danner grundlaget for undervisningen. Hele semesterprogrammet er trykt i hvert kompendium, idet der til hver undervisningsgang er udvalgte artikler, et kort resumé af timen og litteraturoversigt. Der vil være behov for at konsultere ordbøger og diverse oversigtsværker. Læsegrupper og andre netværk anbefales stærkt.
Kunsthistoriefaglige kompetencer. Hovedsigtet er en indføring i centrale begrebsdannelser. Periodiseringen og de drivkræfter og processer i et givet samfundssystem, der kan begrunde et fokus på særlige formdannelser og motivers privilegerede status. Historiebegrebet ud fra forskellige positioner som lineær udvikling, cykliske processer, oprindelsesmyte og dekonstruktivistiske, diakrone positioner. Riegls formlære med begreberne Kunstwollen, haptisk og optisk, Wölfflins Grundbegrriffe i undersøgelsen af renæssancen versus barokkens formsprog, Panofskys ikonologiske metode, Foucaults vidensarkæologi samt Heideggers og Merleau-Pontys overvejelser over fænomenologien. Endvidere oparbejdes færdigheder i at beskrive værkerne med de relevante termer.
Kompetencer i forhold til arbejdsmarkedet. Gennem de analytiske processer indlæres evnen til at oversætte og formidle komplekse visuelle strukturer og de dertil knyttede abstrakte refleksioner, der har aflejret sig i faglitteraturen. Evnen styrkes til at tænke i analogier ud fra en tværfaglig position.
Undervisningsform
Forelæsninger
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 80
- Forberedelse
- 255
- Forelæsninger
- 84
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetSe studieordninger
Kriterier for bedømmelse
Studieordning for grundfagsstuderende:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/kunsthistorie/kunsthistorie_ba_2005_2007_2009.pdf/
Studieordning for tilvalgsstuderende: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/kunsthistorie/billedkunst_gym_bat_2007_2012.pdf/
Studieordning for tilvalgsstuderende: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/kunsthistorie/billedkunst_gym_bat_2007_2012.pdf/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUB00601U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ?
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Søren Kaspersen (kasper@hum.ku.dk)
Undervisere
Søren Kaspersen og Markus Bogish
Gemt den
18-07-2013