HIVK03081U Vidensmedier

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Knowledge media and digitality

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

På modulet arbejdes med videregående studier af konsekvenserne af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Modulet diskuterer med afsæt i medieteori og -historie forskellige medieforståelser og -former samt mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum. Modulet belyser samtidig hvordan mediebrugere udvikler forskelligartede mediekompetencer og ’literacies’ ved hjælp af medier. Endelig inddrager modulet teorier om medialisering og eksempler på mediering af viden, fx i relation til videnskab, æstetik eller oplevelseskultur.

  • Videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
  • Digital natives, digital youth
  • Videns- og kulturformidling gennem nye medier i udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
  • Digitale læringsprocesser
  • Digital Humanities
Målbeskrivelser

Modulet har til hensigt at give den studerende: 

Viden om og forståelse af:

  • mediernes roller i informationssamfundet,
  • digitalisering af medierne,
  • digitalitet og medieteorier i relation til videns- og kulturformidling.

færdigheder i:

  • at identificere og analysere mediers funktionalitet og anvendelse af digitalitet,
  • at anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medie-produktioner,
  • analyser, sammenligninger og problematiseringer af medier på et historisk og teoretisk grundlag.

kompetencer i:

  • at vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • omsætte teoretisk og analytisk viden om formidling via digitale medier samt traditionelle medier i en digital kontekst,
  • dækkende og kritisk redegøre for teorier om medier og digitalitet,
  • diskutere og sammenligne forskellige teorier inden for medier og digitalitet,
  • identificere og analysere anvendelse af medier og digitalitet til læringsformål,
  • kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier..

Eksempler på anvendt litteratur

  • Bruns, A. (2009): Blogs, Wikipedia, Second Life and beyond. From production to Produsage. New York: Peter Lang
  • Drotner, K. et al. (red) (2011): Det interaktive museum. Frederiksberg:Samfundslitteratur
  • Haythornthwaite, C. & Andrews, R. (2011): E-Learning Theory & Practice. Los Angeles, London, New Delhi: SAGE
  • Jenkins, H. & W. Kelly (red., 2013): Reading in a Participatory Culture: Remixing Moby Dick in the English Classroom. Columbia University: Teachers College Press
Holdundervisning med aktiv deltagelse, bl.a. gennem oplæg ved studerende. Der lægges workshops ind som forberedelse af hjemmeopgaven.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøven har form af en fri skriftlig hjemmeopgave. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen. Modulet bedømmes med intern censur.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt og sikkert analysere udvalgte medier med anvendelse af relevante videnskabelige teorier og metoder, samt selvstændigt og kritisk redegøre for medieændringer under digitaliseringens vilkår
  • Den studerende kan selvstændigt og sikkert analysere traditionelle og digitale mediers anvendelse i videns- og kulturformidling med inddragelse af relevante videnskabelige teorier og metoder
  • Den studerende kan med stor sikkerhed identificere og analysere udvalgte mediers funktionalitet og brug i videnstilegnelse og læring med inddragelse af videnskabelig  formidlings- og læringsteori

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed analysere udvalgte medier med anvendelse af relevante videnskabelige teorier og metoder, samt med en vis sikkerhed redegøre for medieændringer under digitaliseringens vilkår
  • Den studerende med en vis sikkerhed analysere traditionelle og digitale mediers anvendelse i videns- og kulturformidling med inddragelse af relevante videnskabelige teorier og metoder
  • Den studerende kan med en vis sikkerhed identificere og analysere udvalgte mediers funktionalitet og brug i videnstilegnelse og læring med inddragelse af videnskabelig formidlings- og læringsteori

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan i minimalt acceptabel grad analysere udvalgte medier med anvendelse af relevante videnskabelige teorier og metoder, samt på basal vis redegøre for medieændringer under digitaliseringens vilkår
  • Den studerende kan i minimalt acceptabel grad analysere traditionelle og digitale mediers anvendelse i videns- og kulturformidling med inddragelse af relevante videnskabelige teorier og metoder
  • Den studerende kan i minimalt acceptabel grad identificere og analysere udvalgte mediers funktionalitet og brug i videnstilegnelse og læring med inddragelse af videnskabelig formidlings- og læringsteori