HIVK03061U Videnskabelig kommunikation

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Scholarly communication

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset behandler problemer i videnskabelig kommunikation med sigte på informationsformidling. Herunder:

  • Tidsskriftspubliceringens genrer, fagfællesbedømmelse, forretningsmodeller (med åben access) m.v.
  • Andre videnskabelige medier, herunder ”big data”
  • Videnskabsformidling og dens institutioner (herunder forskningsbiblioteker)
  • Bibliometri og forskningsanalyse
  • Forskernes organisering, arbejdsvilkår og sociologi
  • Forskningsområder og –traditioner inden for videnskabelig kommunikation
  • Filosofiske og teoretiske positioner og deres betydning

Kurset sigter på at give de studerende en teoretisk baggage og referencerammer, der kan anvendes i det videre arbejde med specialiserede problemstillinger.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet har til hensigt at give den studerende:

Viden om og forståelse af:

  • videnskabssociologiske retninger og grundbegreber,
  • forskellige sektorers og domæners vidensproduktion, herunder både samfundsmæssige sektorer og forskningstraditioner og –felter samt sammenspillet mellem disse sektorer og deres publikationsmønstre og dokumentformer,
  • centrale modeller, forskningstilgange og metoder til studier af videnskabelig kommunikation

Færdigheder i:

  • at beskrive udvalgte teorier, metoder og traditioner inden for det videnskabssociologiske felt,
  • at analysere evidensbaseret vidensproduktion,
  • at analysere hvordan vidensproduktion formidles

Kompetencer i:

  • at diskutere videnskabssociologiske begreber i relation til konkrete problemstillinger i forhold til videnskabelig kommunikation,
  • at planlægge og udføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens kredsløb

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • på reflekteret vis redegøre for videnskabssociologiske retninger og grundbegreber og deres betydning for vidensproduktion og dens anvendelse og indflydelse,
  • selvstændigt opstille og gennemføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens senere anvendelse og indflydelse,
  • reflektere over de teoretiske og metodiske styrker og svagheder ved egne og andres analyser af vidensproduktion og videnskabelig kommunikation

Ialt ca. 1000 sider.

  • Collins, H.M.(2001). Scientific Knowledge, Sociology of. In: Smelser, N. J. & Baltes, P. B. (eds.) International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier.  (pp. 13741-13746).
  • Collin, Finn (2010). Science Studies as Naturalized Philosophy.  Dordrecht: Springer. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
  • Fjordback Søndergaard, T.; Andersen, J. & Hjørland, Birger (2003). Documents and the communication of scientific and scholarly information. Revising and updating the UNISIST model. Journal of Documentation, 59(3), 278-320.
  • Swales, John M. (2004). The research article revisited. I: J.M. Swales, Research genres. Explorationsand applications. Cambridge. Cambridge University Press.
Holdundervisning, forelæsninger og opgaveseminarer med udgangspunkt i studerendes interesser og problemformuleringer. Der forventes aktiv deltagelse og forberedelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøven har form af en fri skriftlig hjemmeopgave. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen. Modulet bedømmes med intern censur.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Den studerende skal:

  • Demonstrerer omfattende kendskab til den videnskabelige kommunikations begreber, problemstillinger og forskning
  • Demonstrerer færdighed i at kunne formulere et relevant  og væsentligt problem/​forskningsspørgsmål inden for videnskabelig kommunikation med udgangspunkt i fagets litteratur.
  • Demonstrerer færdighed i at kunne belyse forskningsspørgsmålet inden for videnskabelig kommunikation med teoretisk argumentation og evt. empirisk undersøgelse eller analyser af eksisterende undersøgelser
  • Demonstrerer god forståelse for sammenhænge mellem informationsstudier og videnskabsstudier.

 

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

Den studerende skal:

  • Demonstrerer godt kendskab til den videnskabelige kommunikations centrale begreber, problemstillinger og forskning.
  • Demonstrerer færdighed i videnskabelig problemformulering inden for videnskabelig kommunikation.
  • Demonstrerer god forståelse for forskellige teoretiske positioner, begreber og metoder og deres grundantagelser inden for videnskabelig kommunikation
  • Demonstrerer god forståelse for sammenhænge mellem informationsstudier og viden­skabs­studier

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

Den studerende skal:

  • Demonstrere forståelsen af dele ad fagets begreber, metoder og teorier
  • Demonstrere forståelse for at kunne isolere en problemstilling inden for videnskabelig kommunikation
  • Skal kunne reflektere over relevansen af den videnskabelige kommunikation for informationsstudier.