HIVK03061U Videnskabelig kommunikation
Scholarly communication
Kurset behandler problemer i videnskabelig kommunikation med sigte på informationsformidling. Herunder:
- Tidsskriftspubliceringens genrer, fagfællesbedømmelse, forretningsmodeller (med åben access) m.v.
- Andre videnskabelige medier, herunder ”big data”
- Videnskabsformidling og dens institutioner (herunder forskningsbiblioteker)
- Bibliometri og forskningsanalyse
- Forskernes organisering, arbejdsvilkår og sociologi
- Forskningsområder og –traditioner inden for videnskabelig kommunikation
- Filosofiske og teoretiske positioner og deres betydning
Kurset sigter på at give de studerende en teoretisk baggage og referencerammer, der kan anvendes i det videre arbejde med specialiserede problemstillinger.
Kompetencemål
Modulet har til hensigt at give den studerende:
Viden om og forståelse af:
- videnskabssociologiske retninger og grundbegreber,
- forskellige sektorers og domæners vidensproduktion, herunder både samfundsmæssige sektorer og forskningstraditioner og –felter samt sammenspillet mellem disse sektorer og deres publikationsmønstre og dokumentformer,
- centrale modeller, forskningstilgange og metoder til studier af videnskabelig kommunikation
Færdigheder i:
- at beskrive udvalgte teorier, metoder og traditioner inden for det videnskabssociologiske felt,
- at analysere evidensbaseret vidensproduktion,
- at analysere hvordan vidensproduktion formidles
Kompetencer i:
- at diskutere videnskabssociologiske begreber i relation til konkrete problemstillinger i forhold til videnskabelig kommunikation,
- at planlægge og udføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens kredsløb
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- på reflekteret vis redegøre for videnskabssociologiske retninger og grundbegreber og deres betydning for vidensproduktion og dens anvendelse og indflydelse,
- selvstændigt opstille og gennemføre empiriske analyser af vidensproduktion og dens senere anvendelse og indflydelse,
- reflektere over de teoretiske og metodiske styrker og svagheder ved egne og andres analyser af vidensproduktion og videnskabelig kommunikation
Ialt ca. 1000 sider.
- Collins, H.M.(2001). Scientific Knowledge, Sociology of. In: Smelser, N. J. & Baltes, P. B. (eds.) International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier. (pp. 13741-13746).
- Collin, Finn (2010). Science Studies as Naturalized Philosophy. Dordrecht: Springer. (Udvalgte dele. Fås som e-bog).
- Fjordback Søndergaard, T.; Andersen, J. & Hjørland, Birger (2003). Documents and the communication of scientific and scholarly information. Revising and updating the UNISIST model. Journal of Documentation, 59(3), 278-320.
- Swales, John M. (2004). The research article revisited. I: J.M. Swales, Research genres. Explorationsand applications. Cambridge. Cambridge University Press.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Studerende fra andre inst. eller fakulteter som ønsker at deltage i dette kursus skal følge proceduren for meritstuderende og anvende ansøgningsskemaet for meritstuderende. Det udfyldte skema sendes til studadmkbh@iva.ku.dk
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPrøven har form af en fri skriftlig hjemmeopgave. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen. Modulet bedømmes med intern censur.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Juni 2014
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august 2014
Kriterier for bedømmelse
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af
målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.
Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af
modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Den studerende skal:
- Demonstrerer omfattende kendskab til den videnskabelige kommunikations begreber, problemstillinger og forskning
- Demonstrerer færdighed i at kunne formulere et relevant og væsentligt problem/forskningsspørgsmål inden for videnskabelig kommunikation med udgangspunkt i fagets litteratur.
- Demonstrerer færdighed i at kunne belyse forskningsspørgsmålet inden for videnskabelig kommunikation med teoretisk argumentation og evt. empirisk undersøgelse eller analyser af eksisterende undersøgelser
- Demonstrerer god forståelse for sammenhænge mellem informationsstudier og videnskabsstudier.
Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en
del mangler.
Den studerende skal:
- Demonstrerer godt kendskab til den videnskabelige kommunikations centrale begreber, problemstillinger og forskning.
- Demonstrerer færdighed i videnskabelig problemformulering inden for videnskabelig kommunikation.
- Demonstrerer god forståelse for forskellige teoretiske positioner, begreber og metoder og deres grundantagelser inden for videnskabelig kommunikation
- Demonstrerer god forståelse for sammenhænge mellem informationsstudier og videnskabsstudier
Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable
grad af opfyldelse af modulets mål.
Den studerende skal:
- Demonstrere forståelsen af dele ad fagets begreber, metoder og teorier
- Demonstrere forståelse for at kunne isolere en problemstilling inden for videnskabelig kommunikation
- Skal kunne reflektere over relevansen af den videnskabelige kommunikation for informationsstudier.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03061U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, København
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Birger Hjørland (birger.hjorland@hum.ku.dk)
Undervisere
Jeppe Nicolaisen vil deltage som gæsteunderviser