HIVK03051U Kulturformidling og kommunikation
Innovative communication of culture
Modulet vil undersøge og diskutere forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Området spænder fra diskussioner om forholdet mellem kommunikation og formidling, internetbaserede formidlingsplatforme og fysiske udstillinger over forskellige typer af direkte og indirekte formidling, formidlingsrum og kulturpolitiske initiativer til entreprenørskab og netvæksdannelse, innovation i kulturelle institutioner, strategisk kommunikation, kommunikation omkring innovation, interessenter og partnerskaber.
- Innovativ kulturformidling og kommunikation
- Internetbaserede formidlingsplatforme udstillinger
- Udstillingsanalyse
- Kulturpolitik og samfundsmæssig baggrund for kulturelle formidlingsinitiativer
- Formidlingsrum og formidlingsinitiativer indenfor kultursektoren,
- Strategisk kommunikation omkring entreprenørelle projekter
- Innovation, brugerinddragelse og partnerskaber
Kompetencemål
Modulet har til hensigt at give den studerende:
Viden om og forståelse af:
- forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner
- den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for formidlingsinitiativer indenfor kultursektoren
- formidlingsmæssige potentialer, der knytter sig til bl.a. brugerinddragelse, etablering af nye netværk, entreprenørskab og ekspressiv kulturformidling
Færdigheder i:
- at analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for innovativ kulturformidlingsinitiativer,
- at anvende relevante teorier til at vurdere forskellige former for kulturformidling
Kompetencer i:
- at udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling på et videnskabeligt-metodisk grundlag,
- at udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
Faglige mål:
Eksaminanden kan
- på et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner,
- på et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling,
- på et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren.
Ialt ca. 1000 sider.
Eksempler på anvendt litteratur
- Drotner, K & Schrøder, K (2013). Museum Communication and Social Media. The Connected Museum. Routledge
- Lund ND. et al. (2009). Digital formidling af kulturarv - Fra samling til sampling, Multivers: Copenhagen
- Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling nr. 1, 2. årgang 2013 (Temanummer: Biblioteket i byens rum)
- Sarasvathy, SD (2008). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. Cheltenham, UK: Edward Elgar, New Horizons in Entrepreneurship Series
De studerende forventes at være aktive og deltagende.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Studerende fra andre inst. eller fakulteter som ønsker at deltage i dette kursus skal følge proceduren for meritstuderende og anvende ansøgningsskemaet for meritstuderende. Det udfyldte skema sendes til studadmkbh@iva.ku.dk
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPrøven har form af en fri skriftlig hjemmeopgave. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen. Modulet bedømmes med intern censur.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Juni 2014
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen i august måned
Kriterier for bedømmelse
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.
Karakteren 12:
Den studerende skal demonstrere udtømmende opfyldelse af modulets
mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
- Den studerende skal med stor sikkerhed på et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner
- Den studerende skal med stor sikkerhed på et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Den studerende skal med stor sikkerhed på et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren
Karakteren 7:
Den studerende skal demonstrere opfyldelse af modulets mål med en
del mangler.
- Den studerende skal med en vis sikkerhed på et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner
- Den studerende skal med en vis sikkerhed på et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Den studerende skal med en vis sikkerhed på et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren
Karakteren 02:
Den studerende skal demonstrere en minimalt acceptabel grad af
opfyldelse af modulets mål.
- Den studerende skal med store begrænsninger på et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner
- Den studerende skal med store begrænsninger på et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Den studerende skal med store begrænsninger på et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03051U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, København
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Nan Dahlkild (cwn520@hum.ku.dk)
- Hans Dam Christensen (hansdam@hum.ku.dk)
- Michael Rene Kristiansson (Michael@hum.ku.dk)