HIVA03135U Kognitiv branding

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cognitive branding

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Branding er og bliver et varmt emne og fælles for de fleste teorier om brands og branding er deres udtalte mangel på indsigt i kognitive aspekter. De er ofte overfladiske og deres tanker om brands og branding hviler tit på common sense betragtninger uden akademisk dybde. Dette kursus forsøger bl.a. ved hjælp af semeiotikken at grave adskillelige spadestik dybere for at opnå en større forståelse for brandet som tegn og branding som tegnproces. Vi skal se på emotioner, fællesskaber, tiltrækning, værdier, metaforer og andre brand relaterede begreber, og vi skal forstå brandingprocessen som en betydningsproces, hvor betydning skabes gennem forhandling mellem brandkommunikator og brandbruger.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse af

  • Den studerende skal have kendskab til grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet kognitiv branding.
  • Den studerende skal have forståelse for de kognitive processer, der finder sted dels i brandingprocessen, men også i forbrugerens fortolkning af brands, herunder hvordan brandet skaber opmærksomhed, interesse og overtalelse.

 Færdigheder i

  • Den studerende skal være i stand til at udføre brandanalyser for en hvilken som helst brand udbyder baseret på videnskabelige overvejelser.
  • Den studerende skal være i stand til at vurdere de bagvedliggende kognitive processer ved et hvilket som helst brand, og skal kunne vurdere hvilke metoder, der skal anvendes i givne situationer.
  • Den studerende skal være i stand til at formidle viden om kognitiv branding såvel akademisk i opgavesammenhæng, men også som del af en analyse for en organisation.

 Kompetencer i

  • Den studerende skal have kompetencer til at kunne løse en konkret brand opgave fx stillet af en virksomhed.
  • Den studerende skal tilegne sig kompetencer til at samarbejde om løsninger af brand relaterede problemer for organisationer.
  • Den studerende skal være i stand til at lære af sine erfaringer i forbindelse med brandarbejde.

Eksempler på anvendt litteratur

  • Danesi, M. (2006). Brands. New York: Routledge
  • Grant, J. (2003). After image : mind-altering marketing. London. Profile Books Ltd.
  • Thellefsen, (2010). Fundamental Signs and Significance-effects: A semeiotic outline of fundamental signs, significance-effects, knowledge profiling and their use in knowledge organization and branding. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
  • Thellefsen, T. & B. Sørensen (2013) Signs, Brands and Communities. Social Semiotics (special issues). T. Thellefsen & B. Sørensen (Eds.), vol. 23, no. 4.
Holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Prøven kan kun aflægges individuelt.
Prøveformen ’Aktiv undervisningsdeltagelse’ indebærer tilstedeværelseskrav på 80 % samt opfyldelse af krav om udmeldte krav om oplæg og opgaver undervejs i forløbet. Ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse udløser prøveformen bunden skriftlig opgave.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Bunden skriftlig hjemmeopgave med bedømmelse Intern censur efter 7-trins-skalaen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Fremragende præstation, der demonstrer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
  • Den studerende kan dækkende og kritisk på et forskningsbaseret grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til brands og branding.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag selvstændigt analysere og vurdere konkrete brands og branding eksempler.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • God præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af modulets mål med en del mangler.
  • Den studerende kan med en vis sikkerhed på et forskningsbaseret grundlag karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til brands og branding.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag med en vis sikkerhed analysere og vurdere konkrete brands og branding eksempler
  • Den studerende kan med vekslende sikkerhed identificere væsentlige problemstillinger i relation til brands og branding

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag på basal vis karakterisere og diskutere væsentlige problemstillinger i relation til brands og branding.
  • Den studerende kan på et forskningsbaseret grundlag på basal vis analysere og vurdere konkrete brands og branding eksempler.
  • Den studerende kan i begrænset omfang identificere væsentlige problemstillinger i relation til brands og branding.