HIVA03131U Studiet af teknologier og digitale medier i praksis – STS og ANT som teori og metode

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The study of practices of Technologies and digital media – STS and ANT as theory and method

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset handler om, hvordan vi kan studere nye teknologier herunder digitale løsninger etc., som vi omgiver os med og bruger i vores hverdag. Tilgangen vil være ”Science and Technology Studies” også kendt under forkortelsen STS og herunder den gren af STS, som er ”Actor Network Theory” (ANT).

I STS og ANT er kodeordene ”materialitet” og ”praksis” og en interesse i at forstå de processer, hvorigennem sociotekniske virkeligheder skabes og ændres. Metodisk indebærer dette bl.a. en interesse for relationer mellem menneskelige og tekniske aktører, som betragtes som ligeværdige, og disse materielle praksisser og relationer undersøges primært ved brug af etnografisk metode. En stor del af kurset vil netop blive udgjort af diverse etnografiske øvelser og teknikker.

STS og ANT er et alternativ til de såkaldte meta-teorier og har en særlig kritisk kraft indbygget i sig, som får os til at genoverveje teknologier, strukturer og kategorier i verden omkring os, som vi normalt tager for givet og betragter som værende ”facts”. Både teoretisk og metodisk ønsker STS og ANT derved at pege på, at verden kunne være anderledes, hvorfor sætningen ”it could be otherwise” da også har udviklet sig til et slags STS-mantra.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse af

  • centrale begreber inden for STS (Science og Technology Studies) og ANT (Actor Network Theory).
  • processer hvorigennem sociotekniske virkeligheder skabes og ændres
  • STS og ANT som metode.

 Færdigheder i

  • at analysere materielle praksisser og relationer
  • at anvende, formidle og reflektere over hovedbegreber inden for STS og etnografisk metode.

Kompetencer i

  • via STS som kritisk tilgang at kunne diskutere og problematisere teknologier, strukturer og kategorier i verden omkring os, som ellers opfattes som kendsgerninger.
  • at udveksle viden og erfaringer om egne analyser og studier af materielle praksisser såsom studier af teknologier og digitale medier

Eksempler på anvendt litteratur

  • Blok, Anders og Elgaard Jensen, Torben (2009). Bruno Latour: Hybride tanker i en hybrid verden. Hans Reitzels Forlag.
  • Jensen, Casper Bruun & Peter Lauritsen & Olesen Finn (red.) (2007). Introduktion til STS, Science Technology, Society. Hans Reitzels Forlag.
  • Jensen, Casper Bruun (2010): STS, i: Brinkmann, Svend & Tangaard, Lene: Kvalitative Metoder, en grundbog. Hans Reitzels Forlag. s. 375-388
  • Law, John (2004): After Method: Mess in social science research, Routledge, kap. 1+2
Holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, øvelser.
Der vil indgå indlagte øvelser (oplæg og skriftlige mindre øvelser), som de studerende forventes at deltage i/udføre.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Prøveformen ’Aktiv undervisningsdeltagelse’ indebærer tilstedeværelseskrav på 80 % samt opfyldelse af krav om udmeldte krav om oplæg og opgaver undervejs i forløbet. Ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse udløser prøveformen bunden skriftlig opgave.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse udløser prøveformen bunden skriftlig opgave med intern bedømmelse efter 7-trins skalaen. Omprøven foregår i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert analysere og diskutere centrale begreber inden for STS (Science og Technology Studies) og ANT (Actor Network Theory) som teori og metode.
  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert analysere og diskutere materielle praksisser og relationer
  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert - via STS som kritisk tilgang - reflektere over, diskutere og problematisere teknologier, strukturer og kategorier i verden omkring os, som ellers opfattes som kendsgerninger.
  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert udveksle viden og erfaringer om egne analyser og studier af materielle praksisser såsom studier af teknologier og digitale medier.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan forholdsvis sikkert analysere og diskutere centrale begreber inden for STS (Science og Technology Studies) og ANT (Actor Network Theory) som teori og metode
  • Den studerende kan forholdsvis sikkert analysere og diskutere materielle praksisser og relationer
  • Den studerende kan forholdsvis sikkert - via STS som kritisk tilgang - reflektere over, diskutere og problematisere teknologier, strukturer og kategorier i verden omkring os, som ellers opfattes som kendsgerninger
  • Den studerende kan forholdsvis sikkert udveksle viden og erfaringer om egne analyser og studier af materielle praksisser såsom studier af teknologier og digitale medier

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan på et basalt niveau analysere og diskutere centrale begreber inden for STS (Science og Technology Studies) og ANT (Actor Network Theory) som teori og metode
  • Den studerende kan på et basalt niveau analysere og diskutere materielle praksisser og relationer
  • Den studerende kan på et basalt niveau - via STS som kritisk tilgang - reflektere over, diskutere og problematisere teknologier, strukturer og kategorier i verden omkring os, som ellers opfattes som kendsgerninger
  • Den studerende kan på et basalt niveau udveksle viden og erfaringer om egne analyser og studier af materielle praksisser såsom studier af teknologier og digitale medier