HIVA03105U Videns- og mediehistorie
The History of Knowledge and media
Medierne har i det 20. århundrede spillet en central rolle for samfundsudviklingen og organiseringen af viden. Som eksempler kan nævnes: telefonen, radioen, filmen, TV-mediet og digitaliseringen med meget forskelligartede former for opbevaring og formidling af viden og kultur. Kurset vil undersøge og diskutere mediernes betydning for hverdagsliv, infrastruktur og politik.
I forskellige perioder af det 20. århundrede har medierne haft afgørende betydning for overordnede historiske sammenhænge og specifikke begivenheder, fx i henseende til politisk propaganda, samfundsdebat og kulturliv.
Specielt vil kurset fokusere på den kulturpolitiske baggrund for etableringen af kultur- og medieinstitutioner som fx folkebibliotekerne og Danmarks Radio, herunder public-service-begrebet og etableringen af en national mediekultur. Tilsvarende er biografen og dens placering i byens rum er mediehistorisk interessant, ligesom forskellige musikbærende materialer har været vigtige forudsætninger for periodens ungdomskulturer.
I kurset indgår mediehistoriske museer og udstillinger. Både danske og internationale aspekter af den mediehistoriske forskning vil blive inddraget.
Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den
studerende:
Viden og forståelse
- Videns- og mediehistorie
- Relevante teorier og metoder i relation til mediehistoriske problemstilinger.
- reflektere over hvilken betydning nye medier i forskellige historiske perioder har haft for samfundets organisation af information, viden og kultur.
Færdigheder
- de studerende skal på kurset opnå færdigheder i analyse og kritisk stillingtagen til mediernes og medieforskningens udvikling i det 20. århundrede
- vurdere indholdet af forskellige former for formidling af viden og kultur i et mediehistorisk perspektiv
- præsentation af oplæg og opgaver inden for centrale problemstillinger i kurset
Kompetencer
- Indsigt i at formidle området for kulturmedarbejdere, medarbejdere i mediebranchen, undervisere m.fl.
- De studerende skal kunne analysere og præsentere problemstillinger inden for området
- De studerende opøver færdigheder i skriftlig formidling på akademisk niveau
- Briggs, Asa & Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. Cambridge: Polity Pres
- Thompson, John. B (2001): Medierne og moderniteten. København: Hans Reitzel
- Christiansen, Hans Christian og Catrine Werchmeister (2006): Københavns biografer. København: Informations Forlag
- Dahlkild, Nan (2011): Biblioteket i tid og rum. København: Danmarks Biblioteksforening
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Studerende fra andre inst. eller fakulteter som ønsker at deltage i dette kursus skal følge proceduren for meritstuderende og anvende ansøgningsskemaet for meritstuderende. Det udfyldte skema sendes til studadmkbh@iva.ku.dk
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringModulet bedømmes ved en prøve med intern censur og finder sted som:
Fri skriftlig opgave:
Eksaminationssprog: Dansk eller engelsk. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Eksamensperiode
- Juni 2014
- Reeksamen
- Sammen prøve som ved ordinær eksamen, August 2014
Kriterier for bedømmelse
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.
Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af
modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
- Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor det frie moduls emnefelter, samt begrunde de anvendte teorier og metoder i de cases, som analyseres
- Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metoder, samt diskutere metoder til fx dataindsamling og -analyse
- Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle viden om et udvalgt emne på en fyldestgørende måde
Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en
del mangler.
- Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor modulets emnekreds, samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i den skriftlige afhandlings analyse
- Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
- Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et resultat i en afhandling
Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable
grad af opfyldelse af modulets mål.
- Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor modulets emnekreds, samt begrunde de anvendte teorier og metoder i den skriftlige afhandlings analyse
- Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
- Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et resultat i en afhandling
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA03105U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, København
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Nan Dahlkild (cwn520@hum.ku.dk)
- Martin Dyrbye (dyrbye@hum.ku.dk)