HIVA03103U Kulturarv – begreb, politik, formidling

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural heritage – concepts, policy, mediation

Uddannelse
Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kulturarv kan samlet anvendes som begreb om samfundets forhold til fortiden, og som sådan indgår det i en standende værdidiskussion med fokus på bl.a. nationalitet, etnisk og kulturel identitet og demokrati i en globaliseret og multikulturel verden. Begrebet indgår i kultur-lovgivning, og der bliver på mange niveauer og i mange sammenhænge formuleret politikker og strategier omkring kulturarv. Der etableres nationale kulturkanoner, erindringsrum, mindekulturer, celebreringer, events og historiefortællinger. Mange af de traditionelle kulturinstitutioner - arkiver, biblioteker, museer (= ABM), public service-stationer - varetager væsentlige funktioner med kulturarv, bevaring, tilgængeliggørelse, profilering og formidling. Både undervisnings- og forskningsområdet arbejder med kulturarv ligesom både kommuner og mange civile foreninger etc. gør det. Digitalisering spiller en vigtig rolle for næsten alle relevante institutioner, centre, lokationer, selskaber etc.; den stigende og brugervenlige (re)præsentation af ressourcer er en informationsmæssig åbning og udvidelse af adgangen til fortiden, der i sig selv befordrer interessen for kulturarv.

  • Historiekultur og historiebevidsthed – begreb, tradition, situation, formidling (formål, virkemidler, muligheder)
  • Nationalitets- og identitetsbegreber
  • Kulturarvsbegrebet - fast/flytbar, materiel/immateriel
  • Kulturarvsinstitutioner: ABM og public service
  • Politik for historie/kulturarv - fredning, bevaring og -formidling
  • Formidling – herunder digital formidling på nettet
  • Kultur- og kunstkanon og klassikerbegreb
  • World Cultural Heritage, Memory of the World, Europeana, Kulturperler
  • Fortælling og fremstillingsgenrer: videnskab, film, romaner, spil etc.

Valgfaget følger op på bl.a. det konstituerende modul: Kulturformidlende institutioner.

Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden og forståelse af

  • Beskrive, analysere og forklare forskellige begrebsdannelser og teoretiske tilgange omkring kulturarv og kulturarvspolitik samt beslægtede fx begreber som erindring, identitet, nationalitet.
  • Identificere, forklare og vurdere værdimæssige, kulturpolitiske og politiske diskurser i nutidens tænkning om og brug af kulturarv.
  • Beskrive, klassificere og sammenligne overordnet organiserings- og forvaltningsforhold af historisk information/viden i forskellige praksissammenhænge: offentlige ABM-institutioner, markedsregi, foreningsregi, folkeoplysning, netsteder, oplevelseskulturen etc.

 Færdigheder i

  • Karakterisere og vurdere formidlingsmuligheder og differentiere informationskilder og formidlingssammenhænge inden for kulturarv mht. forskellige felter og aktør- og brugersammenhænge.
  • Anlægge kriterier for selektion og eksponering af historisk stof inden for udtryksfelter (fx litteratur, kunst, film/tv etc.), i fysiske omgivelser (kulturmiljøer) og blandt aktiviteter omkring fortid og kulturel arv (fx slægtsforskning).
  • Ud fra eksisterende eksempler og problemstillinger foreslå og skitsere nye tiltag omkring formidling af kulturarvsinstitutioner, samlinger, steder etc.

Kompetencer i

  • Have et kvalificeret systematisk overblik over det aktuelle det kulturarvslandskab og det eksponering mhp. selv at kunne navigere i det og vejlede andre i tilegnelse af det.
  • Kunne gå i kvalificeret dialog med fx institutioner og andre konkrete aktører omkring kulturarvsspørgsmål.

Eksempler på anvendt litteratur

  • Jensen, B.E. (2008). Kulturarv - et identitetspolitisk konfliktfelt. København: Gad.  
  • Lund, N.D. et al. (red). (2009). Digital formidling af kulturarv. Fra samling til sampling. København: Multivers.
  • Dahlkild, N. (2013). Velfærdens spydspids. Tressernes kulturcentre og kulturpolitiske visioner. Architectura 35, 138-72.
  • Benton, T. (Ed). (2010). Understanding heritage and memory. Manchester: MUP.
Holdundervisning med aktiv deltagelse, læsning, gruppediskusioner, forelæsninger, vejledning, mundtlige oplæg og materialesammenstilling som træning til prøveformen; der forudsættes endvidere aktivitet omkring fællesekskursioner (evt. studierejse fx Berlin), institutionsbesøg og individuelle feltbesøg der bygger på observation og refleksion af fysiske rum og steder.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Omfang: 30 minutter inkl. votering. 15 minutter til eksaminandens sagsfremstilling og 10 minutter til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Materialet er normalt en skriftlig fremstilling på maksimalt 6
normalsider og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator.
Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige
præsentation.
Gruppeprøve: Prøven kan kun aflægges individuelt.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Hjælpemidler: Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres ved eksaminationens begyndelse til såvel eksaminator som censor. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt og meget sikkert redegøre for og anvende flere teoretiske tilgange til kulturarvsbegreb, -politik og -formidling eller beslægtede begreber
  • Den studerende kan analytisk og reflekteret og på baggrund af egen iagttagelse vurdere forskellige praksisformer, aktører, strategier eller steder etc. inden for kulturarvs­for­valtning og -formidling.
  • Den studerende kan på overbevisende måde analysere og fremlægge materiale omkring egne udvalgte problemstillinger og cases i sammenhæng med undervisningsgrundlaget.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed redegøre for og anvende flere teoretiske tilgange til kulturarvsbegreb, -politik og -formidling og beslægtede begreber.
  • Den studerende kan diskutere forskellige praksisformer, aktører, strategier, steder etc. inden for inden for kulturarvsforvaltning og -formidling.   
  • Den studerende kan med vekslende sikkerhed analysere og fremlægge materiale omkring egne udvalgte problemstillinger og cases i sammenhæng med undervisningsgrundlaget.

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan på basal vis redegøre for teoretiske tilgange til kulturarvsbegreb, -politik og -formidling.
  • Den studerende kan demonstrere basalt kendskab til forskellige praksisformer, aktører, strategier, steder etc. inden for kulturarvsforvaltning og -formidling.
  • Den studerende kan i et begrænset omfang analysere og fremlægge materiale omkring udvalgte problemstillinger og cases i sammenhæng med undervisningsgrundlaget.