HHIÅ00381U ÅU HIS Historie og kommunikation - Modul 4B - 38 (forår)
ÅU HIS Historie og kommunikation - Modul 4B - 38
Modul 4B:
Område D: Historie og kommunikation (Fagelement 38)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kejser og kirke i senantikken
Kurset har et dobbelt mål: De studerende vil dels
erhverve sig viden om en vigtig historisk periode, dels opnå
kommunikativ viden og praktiske færdigheder.
År 312 var skelsættende, ikke kun i antik selvforståelse, men
også ifølge senere historiske tolkninger. Efter sin sejr i Slaget
ved Den Milviske Bro takkede kejser Konstantin ikke de gamle
romerske guder for sejren, og den udlægning opstod hurtigt, at den
kristne Gud havde skænket ham sejren. I den efterfølgende tid
gjorde Konstantin kristendommen til en tilladt religion, og
han støttede kirken aktivt, bl.a. med kirkebyggeri.
Dette var et klart brud med hidtidig romersk politik, og en ny
situation opstod, hvor en kristen kejser og kirken skulle
samarbejde. Fra at være en til tider forfulgt menighed blev kirken
til en loyal samfundsstøttende organisation.
I generationerne efter kejser Konstantins omvendelse skete der en
lang række samfundsændringer i det nu kristne imperium. Denne
proces kulminerede under kejser Justinian, der i det kristne
kejserdømme så sig selv som Guds statholder. Kirken fremstod som
bærende kulturinstitution og blev dybt integreret i samfundslivet.
Der var nu tale om et kristent imperium.
I undervisningen vil der blive fokuseret på de mange
forklaringer, der gennem tiden er givet på, hvorfor dette skifte
skete og med hvilke konsekvenser. Et centralt spørgsmål er, hvorfor
Konstantin valgte at støtte sig til kirken, der på det tidspunkt
udgjorde en minoritet i Romerriget; men et lige så vigtigt
spørgsmål er, hvorfor valgte kirken at samarbejde med den romerske
kejser?
En ny alliance var etableret, men ikke uden problemer, for hvordan
skulle magtforholdet være mellem kejser og kirke. Hvilken rolle
skulle kejseren spille inden for kirken, og hvordan måtte fordømte
kirkeretninger reagere, når kejseren greb ind i teologiske
stridigheder.
Der er således tale om en central periode med religiøst skifte og forandringer i magtstrukturen og de økonomiske forhold, hvilket vil blive analyseret i løbet af undervisningen.
Det kommunikative aspekt vil blive behandlet både gennem indføring i elementær kommunikationsteori og via diskussion af praktiske eksempler på kommunikation. Forskellige typer af skriftlig kommunikation vil blive præsenteret.
- Stephen Mitchell: A History of the Later Roman Empire AD
284-641. The Transformation of the Ancient World. Blackwell
Publishing, 2007.
- The Cambridge Companion to the Age of Constantine. Ed.
Noel Lenski. Cambridge University Press, 2006.
- Eusebius: Life of Constantine. Introduction,
translation, and commentary by Averil Cameron and Stuart G. Hall.
Clarendon Ancient History Series. Clarendon Press, Oxford 1999.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig fremstilling for
studerende. Forlaget Samfundslitteratur, 2007.
- Kompendiet: Kommunikationsteori og
kommunikationspraksis. Red. Palle Roslyng-Jensen.
2012.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ00381U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Torsdage 17-20 i 14 uger (uge 6-15 + 17-20)
Lokale 24.3.07 - Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 3.000 kr
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Merete Harding (merete_harding@mail.tele.dk)