HHIÅ00371U ÅU HIS Kulturel afstand og historisk forståelse - Modul 4A - 37
ÅU HIS Kulturel afstand og historisk forståelse - Modul 4A - 37
Modul 4A:
Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 37)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Europas middelalder i globalhistorisk lys
”Den mørke middelalder” er for længst afviklet som
seriøs kategori inden for middelalderforskningen. Men det er ikke
kun i den populære opfattelse, at barbariet varer ved. I endog
velanskrevne værker, hvori det latinske Europa sammenlignes med
eksempelvis det kejserlige Kina eller det islamiske kalifat,
er det et temmelig forældet syn på de materielle og åndelige sider
af tilværelsen i Kristenheden der kommer til udtryk. Det
måske mest grundlæggende problem i den komparative kulturhistorie
de sidste 150 år har været, at man bevidst eller ubevidst har
anskuet præmoderne samfund som udgørende forskellige stadier af
samme udviklingsmønster. Tidligere indebar dette ofte, at asiatiske
samfund blev set som repræsenterende tidligere udviklingsfaser i
den europæiske historie. I årene omkring det seneste
årtusindeskifte har problemet snarere været, at middelalderens
Vesteuropa blev anskuet som repræsenterende primitive stadier i de
asiatiske samfunds udvikling. Begge dele er højst uretfærdigt, for
præmoderne samfund kan have en meget forskellig social anatomi
samtidig med at de er underlagt nogle ensartede begrænsninger af
økonomisk og teknisk art.
Kurset sigter på en opdateret historisk-sociologisk analyse af de
vesteuropæiske samfund i perioden 1000-1500. Det komparative
kulturhistoriske perspektiv er i denne forbindelse en uomgængelig
metode, men vi er også opmærksomme på faldgruberne i samme metode.
Kurset vil tage fat på de problemer, der i almindelighed knytter
sig til at arbejde med europæisk kulturhistorie. Der bliver
inddraget brede værker, videnskabelige monografier og
tidsskriftslitteratur, ligesom vi vil forsøge at se på, hvorledes
ny (komparativ) læsning af nogle af de mest kendte kilder kan
bidrage til en forbedret forståelse af perioden.
Faglige mål (ud over de generelle faglige mål i studieordningen
og for studieelementet skal den studerende kunne):
• gøre rede for almene kulturhistoriske træk ved den latinske
kristenhed ca. 1000-1500 (økonomi, social struktur, lærdomsliv,
krigsførelse, politiske institutioner etc.)
• udvise en grundlæggende forståelse af de vilkår, som er
fælles for alle førmoderne civilisationer.
• vise en forståelse af teoretiske diskussioner inden for den
historiske sociologi.
• vise indsigt i, hvordan geografisk og kulturel afstand til
emnet påvirker forståelsen af historiske emner, og hvorledes en
globalhistorisk tilgang kan tilføje dimensioner til denne
forståelse.
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage
forskningsdiskussionen i fortolkningen af det opgivne
materiale.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 0
- I alt
- 0
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ00371U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Torsdage, kl. 17-20 i 14 uger (uge 36-41 + 43-50)
Lokale 24.1.45 - Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 3.000 kr.
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)