HHIB00T05U HIS E: Grønland som koloniprojekt

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS E: Grønland som koloniprojekt

Uddannelse
Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Fagelement 50) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold
HIS E: Grønland som koloniprojekt
Koloniprojektet i Grønland blev grundlagt i 1721, da Hans Egede gik i land og anlagte den første koloni. Dette kursus vil fokusere på de forskellige faser i Grønlands kolonisation fra 1721 til 1953, som eksempel på et europæisk koloniprojekt. Kurset vil lægge vægt på at sætte udviklingen i forhold til strømninger i den internationale kolonihistoriografiske kontekst. Andre koloniprojekter, såvel som international litteratur om kolonialisme, modernitet og imperialisme, vil blive inddraget for at indramme historien om koloniprojektet i Grønland. Herunder vil koblinger mellem ekspeditioner, videnskabeligt arbejde og administrationsstrategi blive belyst gennem læsning af såvel kilder som fremstillinger af perioden.

De studerende forventes at få overblik over kolonisering af Grønland, at få kendskab til fremtrædende analytiske værktøjer i feltet, herunder vil de blive introduceret til arbejde med kilder til historievidenskabelige problemstillinger.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have indsigt i Grønlands kolonihistorie 1721-1953 og arbejde analytisk med udvalgte problemfelter 
• tage udgangspunkt i forskellige teoretiske og metodiske tilgange og arbejde med historievidenskabelige problemstillinger
• anvende kilder og inddrage videnskabelig sekundærlitteratur

- S. T. Thuesen: Fremmed blandt landsmænd: Grønlandske kateketer i kolonitiden. Nuuk, Forlaget Atuagkat, 2007.
- O. Høiris: Grønland - en refleksiv udfordring: Mission, kolonisation og udforskning. Aarhus Universitetsforlag, 2009.
Derudover vil blive udarbejdet et kompendium.
Holdundervisning / seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse