HHIB00531U HIS 53. A: Socialdemokratiets historie og velfærdsstatens udvikling 1871-1950

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 53. A: Socialdemokratiets historie og velfærdsstatens udvikling 1871-1950

Uddannelse
Historie
Modul 2A:
Område 2: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (Fagelement 53) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold

Socialdemokratiets historie og velfærdsstatens udvikling 1871-1950
Vi gennemgår Socialdemokratiets vej fra protest- og klasseparti til at være blandt Danmarks største og mest indflydelsesrige partier; fra ”Slaget på Fælleden” over Kanslergadeforliget til efterkrigstidens genopbygning.

Vi ser parallelt på velfærdsstaten tidlige udvikling og Socialdemokratiets/fagbevægelsens indflydelse herpå.

Forløbet foregår i samarbejde med Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv (ABA).

Faglige mål
(uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• ikke blot have en forståelse for emnet, men også for hvordan man søger og finder relevant materiale i arkiverne samt arbejder med originalt kildemateriale

Lad være med at storme ud og købe dem alle – af nogle skal vi bare bruge enkelte kapitler. En mere udførlig læseplan bliver tilgængelig senere:
- Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie, bd. 11-13. København, 2004.
- Claus Bryld: Den socialdemokratiske idéarv. Politiske grundværdier i dansk arbejderbevægelse før velfærdsstaten. Fr.Berg, 2004.
- Jørn Henrik Petersen, Klaus Petersen & Niels Finn Christiansen: Dansk velfærdshistorie, bd. I-III. Odense, 2010-2012.
- Knud Knudsen: Dansk fagbevægelses historie frem til 1950. København, 2011.
- Henning Tjørnehøj: Fremad og atter fremad… LO’s historie 1871-1960. København, 1998.
- Oluf Bertolt, Ernst Christiansen & Poul Hansen: En bygning vi rejser. Den politiske arbejderbevægelses historie i Danmark, bd. I-III. København, 1954-1955.

Holdundervisning / seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 175
  • Holdundervisning
  • 84
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse