HHIB00396U HIS 39. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse
HIS 39. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse
Kan velfærdsstaten lade sig gøre?
Forskningen i velfærdsstaten har i de sidste år været inde i en
stærk udvikling i takt med at det forlyder stadig kraftigere, at
velfærdssten er truet af globalisering, demografi, opskruede
forventninger, ressourcebrist, skattetryk eller måske ligefrem
dovenskab og forkælelse? Samfundsdebatten fyger rundt med begreber
som økonomiske incitamentstrukturer, kontrol, konkurrence,
forventningspres, nedslidning ’new public management’ overfor
modsatrettede begreber som solidaritet,
sammenhængskraft overskudsdeling, miljøbevidsthed,
foregangssamfund, teknologiske innovationer etc. Ofte er debatten
ikke forankret i undersøgelser af/ viden om hvorfra velfærdsstaten
er kommet: hvorfor vi med andre ord står, hvor vi står nu.
Ud fra en især (kultur)sociologisk vinkel og ud fra historisk
eksempelmateriale, skal vi prøve at spore os ind på, hvordan man
bedst kan undersøge velfærdsstaten på ny og i et længere
tidsperspektiv med det formål at diskutere, korrigere og inspirere
til en videre forståelse af velfærdsstatens karakter, udvikling og
muligheder.
Efter en hurtig læsning af den nyeste velfærdslitteratur vil vi
hurtigt samle fokus omkring følgende problemkomplekser, som med en
historisk vinkling kan danne baggrund for udarbejdelsen af
BA-projekterne:
- Borgernes delagtighed i velfærdsprojektet gennem sociale
initiativer og sociale bevægelser. Herunder anvendelsen af
frivillige i velfærdsstatens tjeneste i forsøget på at »løse«
sociale problemer så omkostningsfrit som muligt.
- Store socialpolitiske reformprojekter, deres tilblivelse og
samfundsmæssige forankring.
- Samfundets forskellige måder at håndtere sociale klinter på.
Herunder udviklingen fra indespærring, marginalisering,
institutionalisering, opdragelse, medicinering eller klientgørelse
til det nye ideal om empowerment: styrkelse af den enkelte.
- Forskning i socialpolitik, herunder anvendelse af sproglige og
statistiske kategorier i defineringen og udredning af sociale
problemstillinger.
- Den professionelles rolle i velfærdsstatens udvikling.
- Sammenhængen mellem civilsamfund og velfærdsinitiativer
- Velfærdspolitiske projekter og den danske/nordiske models
overlevelse.
Det er tanken at arbejde i seminarform, dvs. at vi skaber et forum,
hvor vi i fællesskab kan diskutere os frem til tolkninger af nyere
teoridannelser ud fra læsning af ét eller flere centrale værker og
bruger diskussionerne som inspiration til formulering af
selvstændige arbejder. Det er min erfaring, at BA-projekterne
vinder i kvalitet ved studenternes aktive deltagelse i
diskussioner, fremlægning af opgaveudkast og ikke mindst ved
udveksling af tolkninger af forskellig litteratur og
problemstillinger.
Undervisningen forventes indledt med et kort intensivt forløb i
september, hvorefter vi vil fortsætte med eftermiddagsseminarer én
gang ugentlig. Sidste del af forløbet kan afløses af individuel
vejledning. Send (mail: sidsel@hum.ku.dk) mig gerne emne-forslag på
forhånd, hvis der er noget konkret, du vil drøfte.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• finde og tilrettelægge et empirisk materiale med henblik på at
tilrettelægge en selvstændig undersøgelse af et aspekt af
velfærdsstatens udvikling
• finde og anvende forskellige samfundsvidenskabelige teorier og at
vurdere rækkevidden (og relevansen) heraf i forhold til at opbygge
en interessant fremstilling, der kan læses af andre
• opbygge et nuanceret kendskab til velfærdspolitiske
problemstillinger og dilemmaer som udgangspunkt for videre arbejde
inden for undervisning eller administration
- Pierre Bourdieu: The Forms of Capital i Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. London, Greenwood Press, 1986.
- Jens Martin Eriksen & Frederik Stjernfelt: Adskillelsens politik. Multikulturalisme - ideologi og virkelighed. Lindhardt og Ringhof, 2008.
- Lars Olsen: Eliternes triumf. Da de uddannede klasser tog magten. Forlaget Sohn, 2010.
- Ole K. Petersen: Konkurrencestaten. Hans Reitzels forlag, 2011.
- Kasper Støvring: Sammenhængskraft. Gyldendal, 2010.
- Gert Tinggaard Svendsen og Gunnar Lind Haase Svendsen: Social kapital. En introduktion. Hans Reitzels Forlag, 2006. Mere traditionelt baggrundsmateriale:
- Dansk Velfærdshistorie bd. I-VI. Red.: Jørn Henrik, Klaus Petersen & Niels Finn Christiansen. Syddansk Universitetsforlag, 2010-14.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 7 kurser [Bachelorprojekt i historie], hvis du vil være sikker på holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB00396U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Sidsel Eriksen (sidsel@hum.ku.dk)