HHIB00396U HIS 39. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 39. Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Velfærdsstatens oprindelse, karakter og overlevelse
Kan velfærdsstaten lade sig gøre?

Forskningen i velfærdsstaten har i de sidste år været inde i en stærk udvikling i takt med at det forlyder stadig kraftigere, at velfærdssten er truet af globalisering, demografi, opskruede forventninger, ressourcebrist, skattetryk eller måske ligefrem dovenskab og forkælelse? Samfundsdebatten fyger rundt med begreber som økonomiske incitamentstrukturer, kontrol, konkurrence, forventningspres, nedslidning ’new public management’ overfor modsatrettede begreber som solidaritet, sammenhængskraft overskudsdeling, miljøbevidsthed, foregangssamfund, teknologiske innovationer etc. Ofte er debatten ikke forankret i undersøgelser af/ viden om hvorfra velfærdsstaten er kommet: hvorfor vi med andre ord står, hvor vi står nu.

Ud fra en især (kultur)sociologisk vinkel og ud fra historisk eksempelmateriale, skal vi prøve at spore os ind på, hvordan man bedst kan undersøge velfærdsstaten på ny og i et længere tidsperspektiv med det formål at diskutere, korrigere og inspirere til en videre forståelse af velfærdsstatens karakter, udvikling og muligheder.

Efter en hurtig læsning af den nyeste velfærdslitteratur vil vi hurtigt samle fokus omkring følgende problemkomplekser, som med en historisk vinkling kan danne baggrund for udarbejdelsen af BA-projekterne:
- Borgernes delagtighed i velfærdsprojektet gennem sociale initiativer og sociale bevægelser. Herunder anvendelsen af frivillige i velfærdsstatens tjeneste i forsøget på at »løse« sociale problemer så omkostningsfrit som muligt.
- Store socialpolitiske reformprojekter, deres tilblivelse og samfundsmæssige forankring.
- Samfundets forskellige måder at håndtere sociale klinter på. Herunder udviklingen fra indespærring, marginalisering, institutionalisering, opdragelse, medicinering eller klientgørelse til det nye ideal om empowerment: styrkelse af den enkelte.
- Forskning i socialpolitik, herunder anvendelse af sproglige og statistiske kategorier i defineringen og udredning af sociale problemstillinger.
- Den professionelles rolle i velfærdsstatens udvikling.
- Sammenhængen mellem civilsamfund og velfærdsinitiativer
- Velfærdspolitiske projekter og den danske/nordiske models overlevelse.

Det er tanken at arbejde i seminarform, dvs. at vi skaber et forum, hvor vi i fællesskab kan diskutere os frem til tolkninger af nyere teoridannelser ud fra læsning af ét eller flere centrale værker og bruger diskussionerne som inspiration til formulering af selvstændige arbejder. Det er min erfaring, at BA-projekterne vinder i kvalitet ved studenternes aktive deltagelse i diskussioner, fremlægning af opgaveudkast og ikke mindst ved udveksling af tolkninger af forskellig litteratur og problemstillinger.

Undervisningen forventes indledt med et kort intensivt forløb i september, hvorefter vi vil fortsætte med eftermiddagsseminarer én gang ugentlig. Sidste del af forløbet kan afløses af individuel vejledning. Send (mail: sidsel@hum.ku.dk) mig gerne emne-forslag på forhånd, hvis der er noget konkret, du vil drøfte.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• finde og tilrettelægge et empirisk materiale med henblik på at tilrettelægge en selvstændig undersøgelse af et aspekt af velfærdsstatens udvikling
• finde og anvende forskellige samfundsvidenskabelige teorier og at vurdere rækkevidden (og relevansen) heraf i forhold til at opbygge en interessant fremstilling, der kan læses af andre
• opbygge et nuanceret kendskab til velfærdspolitiske problemstillinger og dilemmaer som udgangspunkt for videre arbejde inden for undervisning eller administration

- Niels Åkerstrøm Andersen: Borgerens kontraktliggørelse. Hans Reitzels Forlag, 2003
- Pierre Bourdieu: The Forms of Capital i Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. London, Greenwood Press, 1986.
- Jens Martin Eriksen & Frederik Stjernfelt: Adskillelsens politik. Multikulturalisme - ideologi og virkelighed. Lindhardt og Ringhof, 2008.
- Lars Olsen: Eliternes triumf. Da de uddannede klasser tog magten. Forlaget Sohn, 2010.
- Ole K. Petersen: Konkurrencestaten. Hans Reitzels forlag, 2011.
- Kasper Støvring: Sammenhængskraft. Gyldendal, 2010.
- Gert Tinggaard Svendsen og Gunnar Lind Haase Svendsen: Social kapital. En introduktion. Hans Reitzels Forlag, 2006. Mere traditionelt baggrundsmateriale:
- Dansk Velfærdshistorie bd. I-VI. Red.: Jørn Henrik, Klaus Petersen & Niels Finn Christiansen. Syddansk Universitetsforlag, 2010-14.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse