HHIB00394U HIS 39. Subjekt og samfund i tidlig nyere tid
HIS 39. Subjekt og samfund i tidlig nyere tid
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Subjekt og samfund i tidlig nyere tid
Subjekt og samfund kan studeres på flere måder.
- Der er det centrale teoretiske spørgsmål om, hvordan personer og
samfund producerer hinanden.
- Der er et metodisk spørgsmål om, hvordan vi studerer samfundet
gennem vores viden om enkelte mennesker, og hvordan vores hypoteser
om samfundet kan bidrage til studiet af den enkelte.
- Der er uendelig mange konkrete historiske spørgsmål om, hvordan
liv blev levet og forstået af konkrete mennesker i historien.
Dette BA-projekt hold er lagt tilrette ud fra tre grundtanker:
- Alle arbejder med problemstillinger inden for det brede felt
subjekt og samfund.
- Alle arbejder med samme type kilder, nemlig de tusinder af
selvbiografier og andre selvfremstillinger, som findes trykt fra
tidlig nyere tid (1500-1800). Danske eller udenlandske, en enkelt
eller mange, afhængig af problemstillingen.
- Vi er radikalt tværfaglige, og opsøger teorier om subjekt og
samfund fra mange sider.
Ved at fokusere på én slags kilder og en fælles overordnet retning
for spørgsmålene bliver det realistisk at skrive vellykkede
BA-projekter med høje ambitioner, både teoretisk og som historisk
undersøgelse.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have et grundlæggende kendskab til livsvilkår, socialt og
kulturelt, i tidlig nyere tid i den vestlige kulturkreds, og et
dybtgående kendskab til en udvalgt del;
• have studeret et udvalg af originale tekster fra perioden som
grundlag for BA-projektet;
• have indsigt i væsentlige tolkninger af forholdet mellem subjekt
og samfund generelt;
• have forståelse af de metodiske problemer, der knytter sig til
udnyttelsen af selvbiografier og andre ego-dokumenter som
historiske kilder.
- Pierre Bourdieu: Den praktiske sans. Kbh.: Hans Reitzel, 2007. (original: Le sens pratique. Paris: Éditions de Minuit, 1980; engelsk: The logic of practice. Cambridge: Polity Press, 2005.)
- M. Fulbrook og U. Rublack: ”In Relation: The ‘Social Self’ and Ego-Documents” IN German History 28: 3, 2010: p. 263-272.
- Merry E. Wiesner: Early modern Europe, 1450-1789. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2006.
Anden teori & eksempler:
- Arianne Baggerman og Rudolf Dekker: Child of the Enlightenment. Revolutionary Europe reflected in a boyhood diary. Translated by Diane Webb. Egodocuments and History, Vol. 1. Leiden; Boston: Brill, 2009.
- Jeroen Blaak: Literacy in everyday life. Reading and writing in early modern Dutch diaries. Translated by Beverley Jackson. Egodocuments and History, Vol. 2. Leiden; Boston: Brill, 2009.
- Marilynn B Brewer: ”The social self: On being the same and different at the same time” IN Personality and Social Psychology Bulletin 17: 5 (1991):p. 475-482.
- Bert Hölldobler and Edward O. Wilson: The Superorganism. The Beauty, Elegance, and Strangeness of Insect Societies. New York: Norton, 2009.
- Ulinka Rublack: Dressing up : cultural identity in Renaissance Europe. Oxford; New York: Oxford University Press, 2010.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 7 kurser [Bachelorprojekt i historie], hvis du vil være sikker på holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB00394U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Gunner Lind (lind@hum.ku.dk)