HHIB00392U HIS 39. Reform, ikonoklasme og bibelafbrænding i England: fra lollarderne til kvækerne

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 39. Reform, ikonoklasme og bibelafbrænding i England: fra lollarderne til kvækerne

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement 39) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Reform, ikonoklasme og bibelafbrænding i England: fra lollarderne til kvækerne
Reformationen i England var voldsom og konfliktfyldt. I løbet af relativ kort tid blev kirken reformeret fire gange. Og også efter den endelig afgørelse under Elizabeth I var den kirkelige reform stadig på dagsorden. I kurset undersøger vi de mange konfessionelle kursændringer i 1500-tallets England og ser på dem i et større perspektiv: ønsket om reform i den engelske kirke og i det religiøse liv fra lollarderne i 1300-tallet til de religiøse radikale, specielt kvækerne, i 1600-tallet. Vi ser især på hvordan religion og religiøsitet reformeredes via et nyt syn på den religiøse infrastruktur, altså på kirker, ikonografi, bøger og især bibler.

Kursets mål er at introducere de vigtigste begivenheder inden for perioden, de vigtigste historiografiske diskussioner og de vigtigste primære kilder, samt at diskutere sammenspillet mellem tekstualitet og materialitet i den specifikke historiske kontekst som den engelske reformation udgør. Der vil kunne arbejdes med religion, religiøsitet, kirkehistorie, religiøs- og social reform, religiøse bevægelser, religiøs konflikt, ikonoklasme, bogafbrænding og bibelhistorie.

Der vil være holdundervisning i kursets første del, mens kursets sidste del primært vil bestå af gruppevejledning og individuel vejledning.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• vise en grundlæggende forståelse for den udvikling, der kendetegner religions- og kirkehistorie i England i perioden
• demonstrere indsigt i den dynamik, der drev kristne til offentligt og ceremonielt at ødelægge religiøs infrastruktur
• benytte relevant teoretisk fremstillinger i analysen af specifikke problemstillinger
• være i stand til at analysere kilder fra perioden, der behandler spørgsmålet om religion og reform

- Peter Marshall: Reformation England 1480-1642. London: Arnold, 2003.
- Christopher Hill: The World Turned Upside Down: Radical Ideas During the English Revolution. London: Penguin Books, 1991. (oprindelig 1972).
- Margaret Aston: "Puritans and Iconoclasm, 1560-1640" IN The Culture of English Puritanism, 1560-1700. Eds.: Christopher Durston and Jacqueline Eales . London: Macmillan, 1996. (p. 92-121).
- Su Fang Ng: "Translation, Interpretation, and Heresy: The Wycliffite Bible, Tyndale's Bible, and the Contested Origin" IN Studies in Philology 98/3 2001, p. 315-38 (via JSTOR).
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse