HHIB00382U HIS 38. Kejser og kirke i senantikken
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
HIS 38. Kejser og kirke i senantikken
Uddannelse
Historie
Område D: Historie og kommunikation (Fagelement 38) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Område D: Historie og kommunikation (Fagelement 38) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold
Kejser og kirke i
senantikken
Kurset har et dobbelt mål: De studerende vil dels erhverve sig viden om en vigtig historisk periode, dels opnå kommunikativ viden og praktiske færdigheder.
År 312 var skelsættende, ikke kun i antik selvforståelse, men også ifølge senere historiske tolkninger. Efter sin sejr i Slaget ved Den Milviske Bro takkede kejser Konstantin ikke de gamle romerske guder for sejren, og den udlægning opstod hurtigt, at den kristne Gud havde skænket ham sejren. I den efterfølgende tid gjorde Konstantin kristendommen til en tilladt religion, og han støttede kirken aktivt, bl.a. med kirkebyggeri.
Dette var et klart brud med hidtidig romersk politik, og en ny situation opstod, hvor en kristen kejser og kirken skulle samarbejde. Fra at være en til tider forfulgt menighed blev kirken til en loyal samfundsstøttende organisation.
I generationerne efter kejser Konstantins omvendelse skete der en lang række samfundsændringer i det nu kristne imperium. Denne proces kulminerede under kejser Justinian, der i det kristne kejserdømme så sig selv som Guds statholder. Kirken fremstod som bærende kulturinstitution og blev dybt integreret i samfundslivet. Der var nu tale om et kristent imperium.
I undervisningen vil der blive fokuseret på de mange forklaringer, der gennem tiden er givet på, hvorfor dette skifte skete og med hvilke konsekvenser. Et centralt spørgsmål er, hvorfor Konstantin valgte at støtte sig til kirken, der på det tidspunkt udgjorde en minoritet i Romerriget; men et lige så vigtigt spørgsmål er, hvorfor valgte kirken at samarbejde med den romerske kejser?
En ny alliance var etableret, men ikke uden problemer, for hvordan skulle magtforholdet være mellem kejser og kirke. Hvilken rolle skulle kejseren spille inden for kirken, og hvordan måtte fordømte kirkeretninger reagere, når kejseren greb ind i teologiske stridigheder.
Der er således tale om en central periode med religiøst skifte og forandringer i magtstrukturen og de økonomiske forhold, hvilket vil blive analyseret i løbet af undervisningen.
Det kommunikative aspekt vil blive behandlet både gennem indføring i elementær kommunikationsteori og via diskussion af praktiske eksempler på kommunikation. Forskellige typer af skriftlig kommunikation vil blive præsenteret.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
•
Kurset har et dobbelt mål: De studerende vil dels erhverve sig viden om en vigtig historisk periode, dels opnå kommunikativ viden og praktiske færdigheder.
År 312 var skelsættende, ikke kun i antik selvforståelse, men også ifølge senere historiske tolkninger. Efter sin sejr i Slaget ved Den Milviske Bro takkede kejser Konstantin ikke de gamle romerske guder for sejren, og den udlægning opstod hurtigt, at den kristne Gud havde skænket ham sejren. I den efterfølgende tid gjorde Konstantin kristendommen til en tilladt religion, og han støttede kirken aktivt, bl.a. med kirkebyggeri.
Dette var et klart brud med hidtidig romersk politik, og en ny situation opstod, hvor en kristen kejser og kirken skulle samarbejde. Fra at være en til tider forfulgt menighed blev kirken til en loyal samfundsstøttende organisation.
I generationerne efter kejser Konstantins omvendelse skete der en lang række samfundsændringer i det nu kristne imperium. Denne proces kulminerede under kejser Justinian, der i det kristne kejserdømme så sig selv som Guds statholder. Kirken fremstod som bærende kulturinstitution og blev dybt integreret i samfundslivet. Der var nu tale om et kristent imperium.
I undervisningen vil der blive fokuseret på de mange forklaringer, der gennem tiden er givet på, hvorfor dette skifte skete og med hvilke konsekvenser. Et centralt spørgsmål er, hvorfor Konstantin valgte at støtte sig til kirken, der på det tidspunkt udgjorde en minoritet i Romerriget; men et lige så vigtigt spørgsmål er, hvorfor valgte kirken at samarbejde med den romerske kejser?
En ny alliance var etableret, men ikke uden problemer, for hvordan skulle magtforholdet være mellem kejser og kirke. Hvilken rolle skulle kejseren spille inden for kirken, og hvordan måtte fordømte kirkeretninger reagere, når kejseren greb ind i teologiske stridigheder.
Der er således tale om en central periode med religiøst skifte og forandringer i magtstrukturen og de økonomiske forhold, hvilket vil blive analyseret i løbet af undervisningen.
Det kommunikative aspekt vil blive behandlet både gennem indføring i elementær kommunikationsteori og via diskussion af praktiske eksempler på kommunikation. Forskellige typer af skriftlig kommunikation vil blive præsenteret.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
•
Undervisningsmateriale
- Stephen Mitchell: A
History of the Later Roman Empire AD 284-641.The
Transformation of the Ancient World. Blackwell Publishing,
2007.
- The Cambridge Companion to the Age of Constantine. Ed. Noel Lenski. Cambridge University Press, 2006.
- Eusebius: Life of Constantine. Introduction, translation, and commentary by Averil Cameron and Stuart G. Hall. Clarendon Ancient History Series. Clarendon Press, Oxford 1999.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig fremstilling for studerende. Forlaget Samfundslitteratur, 2007.
- Kompendiet: Kommunikationsteori og kommunikationspraksis. Red. Palle Roslyng-Jensen. 2012.
- The Cambridge Companion to the Age of Constantine. Ed. Noel Lenski. Cambridge University Press, 2006.
- Eusebius: Life of Constantine. Introduction, translation, and commentary by Averil Cameron and Stuart G. Hall. Clarendon Ancient History Series. Clarendon Press, Oxford 1999.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig fremstilling for studerende. Forlaget Samfundslitteratur, 2007.
- Kompendiet: Kommunikationsteori og kommunikationspraksis. Red. Palle Roslyng-Jensen. 2012.
Undervisningsform
Holdundervisning
/seminar
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 62
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Ordinær tilmeldingsperiode:
Du skal prioritere 4 af de 6 kurser [Område D: Historie og kommunikation], hvis du vil være sikker på holdplads.
Du skal prioritere 4 af de 6 kurser [Område D: Historie og kommunikation], hvis du vil være sikker på holdplads.
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for grundfagsstudiet på
BA-niveau i Historie [Bacheloruddannelsen,
2005-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB00382U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Merete Harding (merete_harding@mail.tele.dk)
Gemt den
31-10-2013