HHIB00346U HIS 34. Nordens historie 1905-2013
HIS 34. Nordens historie 1905-2013
Område B: Valgfrit historisk tema (Fagelement 34) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Nordens historie 1905-2013
I
stedet for at analysere Danmarks historie, Norges historie,
Sveriges historie, Finlands historie osv. hver for sig er idéen med
undervisningsforløbet, at betragte Nordens udvikling under ét med
henblik på at undersøge i hvilket omfang og på hvilke måder, det er
relevant at tale om en region med visse særlige karaktertræk, som
adskiller regionen fra andre regioner i Europa, når det gælder den
politiske, økonomiske og sociale udvikling fra begyndelsen af
1900-tallet og frem til i dag.
Vi vil i undervisningsforløbet desuden analysere årsagerne til, at
de nordiske samfund trods alle lighederne på visse centrale områder
udviklede sig temmelig forskelligt i løbet af perioden. Demokratiet
udviklede sig eksempelvis ikke i samme tempo i alle dele af Norden.
Parlamentarismen blev indført i Norge allerede i 1884, mens den i
Danmark og Sverige først slog igennem i hhv. 1901 og 1917. Hvorfor
denne utakt i de nordiske landes demokratiske udvikling?
Store forskelle kan man også finde på det udenrigspolitiske
område. Under 2. verdenskrig (1939-1945) blev Danmark og Norge
besat af Tyskland, mens Sverige opretholdt sin neutralitet, Finland
kom i krig med Sovjetunionen, og Island blev besat af allierede
tropper. Efter krigen blev der ført forhandlinger om dannelsen af
et skandinavisk forsvarsforbund (1948-49), men forhandlingerne
kuldsejlede, og de nordiske landes veje skiltes. Danmark, Norge og
Island meldte sig ind i NATO i 1949, mens Sverige og Finland valgte
at stå udenfor. Hvad var baggrunden for de meget forskellige
udenrigspolitiske prioriteringer landene imellem?
I diskussionen om et evt. EF-medlemskab, som blev aktuel fra
midten af 1950’erne, stillede alle de nordiske lande sig skeptiske.
Dette var et fælles nordisk træk, som klart adskilte de nordiske
lande fra f.eks. de små lande Holland, Belgien og Luxembourg, som
lå placeret centralt på det europæiske kontinent. I 1950’erne og
1960’erne forsøgte de nordiske regeringer at danne et Nordisk
Fællesmarked som et alternativ til indmeldelse i EF. Vi vil både
diskutere årsagerne til Nordens skepsis over for det øvrige Europa
og årsagerne til, at de nordiske lande på trods af denne til sidst
valgte forskellige veje i deres Europa-politik. Planerne om
dannelsen af et nordisk fællesmarked brød endegyldigt sammen i 1970
og efter en folkeafstemning i 1972 trådte Danmark ind i EF i 1973,
mens alle ”broderlandene” blev udenfor, for Norges vedkommende
efter en folkeafstemning, hvor et flertal stemte imod medlemskab.
Først i 1995 meldte to af de øvrige nordiske lande (Sverige og
Finland) sig ind i EU, som det nu var kommet til at hedde. Norge og
Island blev imidlertid stadig stående uden for.
Vi vil i undervisningen koncentrere os om nogle af de væsentligste
forskelle og ligheder mellem de nordiske landes politiske,
økonomiske og sociale udvikling i perioden fra opløsningen af den
svensk-norske personalunion i 1905 og frem til i dag. Desuden vil
vi diskutere udviklingen af forestillingen om det nordiske
fællesskab og baggrunden for denne. Ligner vi hinanden så meget,
som vi går og tror. Er forestillingen om en særlig nordisk
samfundsmodel en myte eller en realitet? Hvorfor ser de ledende
danske og svenske politikere så forskelligt på spørgsmålet om
flygtninge og indvandrere, hvis de nordiske lande ligner hinanden
så meget, som vi bilder os ind? Og hvorfor har det nordiske
samarbejde inden for visse områder (f.eks. velfærdsområdet, det
sociale område, miljøområdet og kulturområdet) været en
kæmpesucces, mens det aldrig er lykkedes at skabe et nordisk
samarbejde om ”tunge” politiske emner som for eksempel
sikkerhedspolitik og markedspolitik?
I forbindelse med undersøgelsen af disse og en række andre
problemstillinger inden for perioden vil vi se på, hvordan Nordens
historie er blevet behandlet og beskrevet af forskellige
historikere. Vi vil inddrage generelle teorier om bl.a. udviklingen
af national identitet og nationalisme, ligesom vi vil stifte
bekendtskab med forskellige teoriretninger inden for studiet af
international politik.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• eksemplarisk analysere en problemstilling inden for temaet
Nordens historie 1905-2013, herunder foretage komparation
mellem udviklingen i forskellige nordiske lande med hensyn til den
pågældende problemstilling
• perspektivere det emne, der fokuseres på i projektet, til en
bredere nordisk og europæisk historisk kontekst
• diskutere forskellige mulige fortolkninger af den historiske
udvikling, der undersøges i projektet, med udgangspunkt i relevant
historisk faglitteratur og evt. relevante primære kilder
• redegøre for sine argumenter, sin analyse og dens resultater ved
hjælp af et korrekt, klart og forståeligt mundtligt dansk, der
lever op til fagets grundlæggende akademiske standarder
• anvende relevante teorier og/eller teoretiske begreber fra
kommunikationsteori, teorier om national identitet og nationalisme,
diskursanalyse, begrebshistorie og/eller international politik
teori på den valgte problemstilling
- Lars I. Andersson: Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Stockholm, 2003.
- Lars Hovbakke Sørensen: Slagsbrødre eller broderfolk. Nordens historie gennem 1300 år. København 2004.
Samt mindre uddrag af diverse andre tekster.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 6 kurser [Område B: Valgfrit historisk tema], hvis du vil være sikker på holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB00346U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Lars Hovbakke Sørensen (lars.hovbakke@gmail.com)