HHIB00345U HIS 34. Sygdom og sundhed i det moderne Danmark
HIS 34. Sygdom og sundhed i det moderne Danmark
Område B: Valgfrit historisk tema (Fagelement 34) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Sygdom og sundhed i det moderne Danmark
’Moderniteten’ har mange ansigter – eller mange
definitioner. Én af mange karakteristikker af moderne samfund gav
Michel Foucault i Viljen til viden – bind 1 af
Seksualitetens historie: Allerede fra 1700-tallet begynder
nogle stater ifølge Foucault at ’opdage’, ”at de ikke
simpelthen har med undersåtter og ikke engang med et ’folk’ at
gøre, men med en ’population’ og dennes særegne fænomener og
særlige variable: fødselskvotient, dødelighed, levetid,
sundhedstilstand, sygdomshyppighed, eræringsformer og
boligforhold.” (s.11).
Med udviklingen af den moderne vestlige medicin (i bred forstand:
viden, teknologier, praksisser og regulering) siden det sene
1700-tal er man i stigende grad blevet i stand til at intervenere i
og regulere kroppen og dens processer. Ikke alene identificerer,
diagnosticerer og behandler medicinen stadigt flere, og nye,
lidelser: Den taler også med vægt om, hvad kroppen er, og
hvordan vi som individer og samfund skal forvalte den. I den
forstand er den somatiske krop og dens sundhed måske blevet en
sekulariseret verdens nye ethos; og medicinen den autoritet, vi
vender os mod og bekender os til i bestræbelsen på at bringe det
til udfoldelse.
I den positive iagttagelse har medicinen overvundet og forebygget
megen smerte, lidelse og unødvendigt tidlig død, og næppe nogen
ønsker sig tilbage til tidligere epokers lægekunst i mødet med
alvorlig sygdom. Samtidig har betegnelser som bl.a. medikalisering,
social kontrol, overvågning, patologisering, disciplinering og
biomagt imidlertid bidraget til mere problematiserende iagttagelser
af medicinens position og rolle i moderne samfund.
I kurset arbejder vi bredt med medicinens og sundhedsvæsenets
udvikling i det ’lange 20. århundrede’ i en dansk historisk
kontekst. Og vi går særligt i dybden med to udvalgte
problemkomplekser, hvor vi læser, dechiffrerer og diskuterer
forskellige videnskabelige fremstillinger, arbejder med udvalgte
relevante teoridannelser og analyserer eksemplariske kilder:
- Det ene vedrører perspektiver på medicinens professionalisering,
specialisering og institutionalisering belyst gennem
psykiatrihistorien.
- Det andet vedrører praksisser og regulering i skæringfeltet
mellem ’populationen’ og den enkelte krop/det enkelte individ, med
særligt fokus på køn, seksualitet og reproduktion.
De to problemkomplekser dækker hver for sig studieordningens krav
om opgivelser inden for to særligt studerede områder, hvorfor der
lægges op til, at de studerende kan sammensætte deres petitum med
fokus på ét af dem.
Endvidere arbejder vi med synopsisformen gennem holdundervisning,
workshops og individuel vejledning.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre i bredden for overordnede træk i udviklingen af medicin
og sundhedsvæsen i Danmark ca. 1870 til i dag
• udpege og diskutere væsentlige problemstillinger inden for de to
særligt studerede områder. Herunder:
- sammenligne forskellige videnskabelige fremstillinger og placere
dem i deres historiografiske/teoretiske kontekst
- inddrage og diskutere relevante teori- og begrebsdannelser
- analysere relevante, eksemplariske kilder
- Kurt Jacobsen og Klaus Larsen: Ve og velfærd. Læger,
sundhed og samfund gennem 200 år. Lindhardt og Ringhoff,
København 2007. [OBS, udsolgt fra forlaget – anskaf via
bibliotek, mail evt. underviser].
- Sundhedssociologi. En grundbog. Red.:
Pernille Tanggaard og Helle Timm. Hans Reitzels Forlag, København
2010.
Hertil en bred vifte af litteratur og kildemateriale, som gøres
tilgængeligt for de studerende i Absalon eller via KB/Fjernadgang,
onlineudgivelser mv.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 6 kurser [Område B: Valgfrit historisk tema], hvis du vil være sikker på holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB00345U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Sniff Andersen Nexø (sniff@hum.ku.dk)