HHIB00343U HIS 34. Den Franske Revolution

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS 34. Den Franske Revolution

Uddannelse
Historie
Område B: Valgfrit historisk tema (Fagelement 34) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Den Franske Revolution
Den franske revolution er måske dens mest betydningsfulde politiske begivenhed i moderne europæisk historie. En omvæltning, der fik vidtrækkende konsekvenser for europæisk historie og for europæisk bevidsthed. En begivenhed, der adskiller to verdner og to samfundsindretninger; l’ancien régime og den moderne nationalstat.

Den franske revolution havde det hele - lidenskab, drama, had, kærlighed, magt, fanatisme, storhed, grusomhed, undertrykkelse og frihed. Kurset vil give en grundig indføring i de komplicerede begivenhedsrækker og den omskiftelige politiske kultur i Frankrig fra årene op til revolutionen frem til Napoleon Bonapartes kejserkroning i 1804. De vekslende historiske tolkninger af revolutionen vil blive udtømmende diskuteret, ligesom mere upåagtede, kulturelle dimensioner i revolutionsforløbet vil blive analyseret.

Vi vil også se nærmere på, hvordan begreber om frihed og rettigheder blev formet, anvendt og forandret gennem de politiske kampe og eksperimenter, der prægede den franske revolution.


Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for og diskutere hovedlinjerne i de politiske processer op til og under den franske revolution
• gå i dybden med udvalgte problemkomplekser og med afsæt i disse selvstændigt opstille problemstillinger
• arbejde selvstændigt med begreber, der er afgørende for forståelsen af både den revolutionære retorik og praksis
• sammenligne og diskutere videnskabelige fremstillinger og placere dem historiografisk

- William Doyle: The Oxford History of the French Revolution. Oxford, 2003.
- Lynn Hunt: Politics, Culture, and Class in the French Revolution. Los Angeles, 1984.
- D.M.G. Sutherland: The French Revolution and Empire. The Quest for a Civic Order. Oxford, 2003.

Dertil et kompendie med artikler, tekstuddrag og kildetekster

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse