HHIA03512U HIS/ETN, Biopolitik i velfærdsstaten
HIS/ETN, Biopolitik i velfærdsstaten
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
Internt BA-tilvalg for historiestuderende: [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Etnologi
KA-Tilvalg: Modul 12 Aktuel kulturforskning [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
Biopolitik i velfærdsstaten
Et tværfagligt kandidatkursus om aldring,
sundhedsopfattelser samt politisk og social praksis i Danmark
1880-2014.
Igennem størstedelen af det 20. århundrede har det været erkendt at
befolkningerne i den vestlige verden og dermed også i Danmark
bliver ældre. De strukturelle demografiske udviklinger har betydet
at politiske, videnskabelige, sociale og individuelle strukturer og
praksisser omkring den ældre del af befolkningen, deres sundhed og
muligheder har ændret sig markant i løbet af det 20. og 21.
århundrede. Udviklingerne har aktualiseret kulturhistorisk viden om
ældre og deres rolle i den moderne velfærdsstat. Kurset stiller
derfor skarpt på ældres historiske og nutidige betydning for
velfærdsstatens udvikling, videnskabens opfattelse af ældre og ikke
mindst de ældres livsbetingelser og hverdagsliv.
Forskning i ældres livsvilkår og sundhed har siden gerontologiens
gennembrud i Danmark i 1950/60erne været et tværfagligt
forskningsfelt. I dag forskes der, netop på grund af den
demografiske udvikling som aldrig før i, hvordan vi holder de ældre
sunde i længere tid, ikke mindst på SAXO-Instituttet som huser både
Center for Sund Aldring og CALM projektet; to af de største
tværfaglige forskningsprojekter på det Humanistiske Fakultet. Begge
projekter forsker i en række aspekter af ældres sundhed. Kurset vil
indeholde flere seminarer, hvor du vil blive introduceret til den
etnologiske og historiske forskning, der for tiden foregår på
projekterne samt til hvordan naturvidenskabelige fag forsker i
ældres sundhed. Kurset vil, udover det tematiske fokus på ældre,
sundhedsopfattelser samt politisk og social praksis, gennem
introduktionen til aktuel forskning indenfor en række fag også
stille skarpt på betydningen af metodiske og teoretiske valg for et
forskningsprojekts resultater. Det, at du kan reflektere over og
gennemskue de valg forskere fra andre og eget fag foretager, er
helt essentielt for, at du, også i andre sammenhænge, kan navigere
og forske i et tværfagligt forskningsfelt.
Kurset består af en blanding af holdundervisning, workshops og
seminarer samt gruppearbejde, der fokuserer både på det tematiske
og det tværfaglige/metodiske med det formål at gøre dig i stand til
sammen med andre at forberede, udarbejde og forsvare en publicérbar
faglig artikel.
Udover den tematiske viden vil du i løbet af kurset blive trænet i
at:
• identificere og forholde dig kulturhistorisk til politiske,
sociale og videnskabelige strukturer og processer
• analysere aktuelle tværfaglige forskningstemaer
• reflektere over dit eget og andre fags teori og metode
• arbejde sammen med andre om at planlægge og producere et
publicérbart produkt
• skrive en faglig artikel
Kompetencemål for Modulet
Den studerende opnår:
• en omfattende og velstruktureret viden om et fagligt væsentligt
område af samtidshistorien defineret i tid og rum som led i
opbygningen af en generel forståelse for historiske processer
• erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og
generalisering som momenter i den historiske erkendelse
• en styrkelse af evnen til at identificere og reflektere over
teoridannelser og teorielementer fra andre videnskabelige
traditioner samt at anvende metodisk bevidste overvejelser på det
etnologiske/historiske stof
• viden om mere specialiserede forskningstemaer, der kan anvendes
til refleksioner over historikeres og etnologers konkrete
arbejdsopgaver
• færdigheder i, på et aktuelt forskningsgrundlag, at tage stilling
til tværfagligt samarbejde, faglige nybrud eller udefrakommende
inspirationskilder
• kompetence i kritisk og konstruktiv faghistorisk eller
forskningsaktuel problematisering af etnologisk og historisk
kulturforskning
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• placere det valgte tema i dets kulturelle og samfundsmæssige
kontekst og diskutere temaet i hovedtræk, som det skildres i den
opgivne litteratur med bredt sigte
• perspektivere udviklingen af væsentlige emneområder og grene
indenfor kursets genstandsfelt og deres samarbejdsflader til andre
fagområder eller deres betydning for politisk-eller ideologisk-
praksis
• placere speciallitteraturens emner og synspunkter i forhold til
periodens overordnede udvikling/tematik samt udvælge et relevant
problemkompleks og begrunde valget
• vælge og anvende relevante metodiske og teoretiske tilgange til
analyse af problemfeltet og begrunde valget
• reflektere og forholde sig til viden om genstandsfeltet skabt af
andre fagtraditioner samt disse traditioners metode(r)
• gøre rede for væsentlig aktuel grundforskning, nybrud inden for
fagområdet eller mere specialiserede problemstillinger, der forskes
i aktuelt
• diskutere væsentlig aktuel forskning af mere specialiseret
kulturvidenskabelig eller faghistorisk art
• formidle sin viden og sine refleksioner veldisponeret og med
sprogbeherskelse, præcision og klarhed
- med aktiv inddragelse af de studerende. Dette vil f.eks. ske gennem studenteroplæg, gruppearbejde, metodeworkshops, eventuel udførelse af feltarbejde m.m.
De lange linjer, specialiserede former for problematik og særligt udvalgte emneområder i aktuel og/eller faghistorisk forskning præsenteres i holdundervisnings/forelæsningsform. Der vil blive lagt særligt vægt på historisk/etnologisk metode og teori, samt tværvidenskabelig viden. Der vil blive afholdt to til tre seminarer samt workshops i løbet af kurset.
De studerende vælger delemner i grupper af 2-3, som de selv studerer, fremlægger i undervisningen og producerer en faglig artikel på baggrund af.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
Ordinær tilmeldingsperiode
Prioriter 4 af 14 kurser [Modul I-VI/Modul T5/T6], hvis du vil være sikker på holdplads.
Enkeltstående kandidattilvalg: ansøgningsskema skal sendes til e-mail: anlum@hum.ku.dk
ETNOLOGI
Enkeltstående kandidattilvalg: ansøgningsskema skal sendes til e-mail: busch@hum.ku.dk
Ansøgningsskema FRIST: 2.december 2013.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA03512U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Tenna Jensen (tennaje@hum.ku.dk)