HHIA03503U HIS, Ex Oriente lux?
HIS, Ex Oriente lux?
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
Internt BA-tilvalg for historiestuderende: [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Ex Oriente lux?
Der er en udbredt tendens til - og
ikke kun i populær historieskrivning - at Europas
kulturhistorie i før-moderne tid anskues som et resultat af
kulturelle impulser fra Asien.
I en række tilfælde er den asiatiske indflydelse veldokumenteret,
f. eks er der universel enighed om at landbruget har nået Europa
fra Lilleasien. I andre tilfælde er der tale om at "ex oriente
lux" (fra Østen kommer lyset) bruges som en
universalforklaring på hvordan nye ting dukker op i
Europa, også når dokumentationen for udefra kommende impulser er
svag eller ikke-eksisterende.
Der er tale om en gammel måde at opfatte kultur på. Den findes hos
Herodot og er dukket jævnligt op lige siden. Blandt andet hos
kirkefædre, frimurere, orientalister mm.
Ikke mindst er fremvæksten af moderne teknologi og videnskab i
Vesten i de sidste 1000 år blevet set som resultat af
omfattende diffusion af teknik og viden østfra. Dette
kulturhistoriske skema er i de senere år blevet overordentligt
populært i bl.a. Kina, hvor det bruges til at understøtte
ambitioner om at blive førende indenfor netop naturvidenskab og
teknologi.
At se verdenshistorien på denne måde rejser dog spørgsmål om,
hvorfor orientens riger ikke selv tog springet ind i
moderniteten, når nu de angiveligt var så meget foran. Men måske
hviler gåder som denne på et falsk grundlag.
Vi skal se på, hvordan ex oriente lux-temaet overhovedet opstod i
Europa. Kurset begynder med den omfattende kontrovers, som i
1990’erne udsprang af Martin Bernals ”Black Athena”. Et værk, der
hævder at det klassiske Hellas’ kulturelle gæld til Ægypten og
Levanten var umådeligt mere omfattende end nogen moderne forskere
har indset, og at der eksisterer et konspiratorisk forsøg på at
skjule denne kulturelle gæld.
Vi skal kaste et kritisk blik på mange påstande om diffusion af
teknologi og videnskab fra Asien til Europa med særligt henblik på
årtusindet før moderniteten (800-1800).
Passer det, at europæiske historikere har benægtet eller
underdrevet mængden af kulturel diffusion østfra for at legitimere
politisk dominans? Vi tager livtag med orientalisme-debatten.
Hvorfor er ex oriente lux-perspektivet så populært i nutiden,
hvorfor tror mange, at det er et helt nyt perspektiv, og hvordan
påvirkes den kulturhistoriske forskning af nutidige ideologiske
interesser?
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
Du skal prioritere 4 af de 14 kurser [Modul I-VI / Modul T5/T6], hvis du vil være sikker på holdplads.
Enkeltstående kandidattilvalg:ansøgningsskema (kræver login) skal sendes til e-mail: anlum@hum.ku.dk senest 2. december 2013.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA03503U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)