HHIA03419U HIS, Europas historie 1450-1700
HIS, Europas historie 1450-1700
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg - internt for historiestuderende:
Modul T4 (Fagelement 1050) eller Modul T5 (Fagelement 1051) [Bachelortilvalg, 2007-ordningen]
Europas historie 1450-1700 - Den Store
Divergens
Studiet af Europa i den tidligt moderne periode har undergået en
veritabel revolution i de senere år. At anskue verdensdelens nyere
historie ud fra et globalhistorisk perspektiv er gået fra at være
en obskur lille niche til at være selve den røde tråd, som giver
andre studier perspektiv.
På kurset skal vi stifte bekendtskab med den omfattende debat der
har været ført om den store divergens, dvs. spørgsmålet om,
hvornår, hvordan, om overhovedet, det vestlige Europa slog ind på
en vej der førte til moderniteten.
Alle forventes bekendte med en kanonisk sekvens af
makrobegivenheder der omformede den middelalderlige latinske
Kristenhed til oplysningstidens europæiske civilisation (Renæssance
– Reformation – Religionskrige – Enevælde osv.). Men hvordan
tog denne del af verden sig ud i et globalhistorisk
perspektiv? Hvad betød det stærkt forbedrede kendskab til
fremmede lande for europæisk samfundsliv og verdensopfattelse?
Var renæssancen en tilbagevenden til oldtiden, en fortsættelse af
middelalderen, eller noget helt nyt? Vi ser på spørgsmålet i
globalt lys. Når det kommer til stykket, er det at forsøge at
genskabe svundne tiders tabte lærdom et særdeles almindeligt
fænomen i før-moderne civilisationer.
Hvordan tog Reformationen ud i forhold til de hyppigt
tilbagevendende reformatoriske vækkelser i den muslimske
verden? Er Max Webers hypotese om sammenhængen mellem
protestantisk etik og kapitalistisk ånd stadig i live?
Traditionelt har europæiske historikere brugt mange kræfter på at
beskrive kongemagtens gradvise institutionelle vækst, men måske er
dette ikke noget videre unikt. Et i komparativt perspektiv langt
mere interessant karaktertræk i perioden er de ”konservative
revolutioner” i bl.a. Nederlandene 1568-81 og England 1642-49. Vi
ser på hvad revolutionerne kan fortælle om stænderstatens politiske
kultur.
Med særligt henblik på Danmark spørger vi, om Kongeloven af 1665
(”Europas mest fuldendte enevælde”) gav den danske konge samme magt
indadtil som den osmanniske sultan eller den kinesiske kejser.
Set i det globalhistoriske perspektiv bliver det store spørgsmål
hvorvidt Europa som den eneste civilisation bevægede sig skridt for
skridt hen mod den moderne verden, eller om andre civilisationer i
samme periode gennemløb tilsvarende udviklingsforløb.
I disse år sidder mange med en opfattelse af, at den vestlige
verden er ved at blive overhalet af Asien. Underviseren bilder sig
ikke ind, at kurset kan vende denne udvikling, men i det mindste
vil deltagerne opnå indsigt i, hvorvidt Vestens tab af magt
markerer en tilbagevenden til det normale, eller om vi er på vej
mod en historisk anomali.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for de i traditionel historiografisk litteratur
fremhævede begivenhedsforløb i perioden
• demonstrere kendskab til det 20. århundredes vigtigste
komparative kulturstudier
• diskutere de væsentligste aspekter i de seneste 15 års debat om
den store divergens
• forholde sig kritisk til alle former for ideologisk
omklamring af dette forskningsfelt
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 12 kurser [Modul I-VI / Modul T5/T6], hvis du vil være sikker på holdplads.
Enkeltstående kandidattilvalg:ansøgningsskema (kræver login) skal sendes til e-mail: anlum@hum.ku.dk senest 3. juni 2013.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA03419U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)