HHIA03414U HIS, Nye perspektiver på Holocaust

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

HIS, Nye perspektiver på Holocaust

Uddannelse
Historie
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg - internt for historiestuderende:
Modul T4 (Fagelement 1050) eller Modul T5 (Fagelement 1051) [Bachelortilvalg, 2007-ordningen]
Kursusindhold
Nye perspektiver på Holocaust
Holocaust er en af de mest betydningsfulde begivenheder i moderne historie og er i dag en central del af europæisk kultur. Det er let at glemme, at det er et relativt nyt fænomen. 30 år tilbage var der stort set ingen, der talte eller underviste om forfølgelsen af jøder under Anden Verdenskrig, og slet ikke om de europæiske landes medansvar for forbrydelsen. Selvom bevidstheden om Holocaust i dag synes allestedsnærværende, er der fortsat en række emner, der er omgærdet af fortrængning og tabuisering, ligesom begivenheden gradvist historiseres – dvs. bliver til historie på linje med andre historier. Det åbner nye muligheder og udfordringer for udforskningen og formidlingen af den skelsættende begivenhed.

Kurset vil følge det seneste nybrud i forskningsresultater og -metoder og afsøge udviklingen i den kollektive erindring. Undervisningen vil koncentrere sig om en række temaer, herunder Gerningsmænd og Ofre, Antisemitisme, Post-Holocaust og Erindringskultur, og særligt vægte håndteringen af tabuer og tavsheder. Desuden diskuteres brugen af de metodiske tilgange, som præger den nyeste forskning, ikke mindst Oral History, mikro- eller lokalhistoriske studier og biografisk metode. På baggrund af kursets generelle introduktion til forskningsfeltet, er det muligt at arbejde med særlige emner.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• besidde overblik over Holocausts årsager, forløb og konsekvenser
• redegøre for de centrale historiografiske og metodiske tilgange og teorier i den nyeste holocaustforskning
• diskutere tolkninger i forskningslitteraturen
• analysere og diskutere tabuer og tavsheder i den kollektive erindring
- The Historiography of the Holocaust. Ed.: Dan Stone. 2004.
- Christopher R. Browning: Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland.[1993].1998.
- Jane Marks: The hidden Children. The secret survivors of the Holocaust. 1993.
- Anatomy of the Auschwitz Death Camp. Eds.: Yisrael Gutman and Michael Berenbaum. 1994.
- George M. Fredrickson: Racisme - i historisk perspektiv. 2010 (dansk udgave).
- The Jews Are Coming Back. The Return of the Jews to their Contries of Origin after WWII. Ed.: David Bankier. 2005.
- Sofie Lene Bak: Da krigen var forbi. De danske jøders hjemkomst efter besættelsen. 2012.
- De nazistiske koncentrationslejre. Studier og bibliografi. Red.: Therkel Stræde. 2009.
- Efrat Ben-Ze'ev, Ruth Ginio and Jay Winter: Shadows of War. A Social History of Silence in the Twentieth Century. 2010.
Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse