HHIA03413U HIS, Fremtidens historier. Forestillinger om vækst, udvikling og bæredygtighed i moderniteten
HIS, Fremtidens historier. Forestillinger om vækst, udvikling og bæredygtighed i moderniteten
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-Tilvalg: [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg - internt for historiestuderende:
Modul T4 (Fagelement 1050) eller Modul T5 (Fagelement 1051) [Bachelortilvalg, 2007-ordningen]
Fremtidens historier. Forestillinger om vækst, udvikling
og bæredygtighed i moderniteten
Troen på menneskets evne til at forme fremtiden er
et af de mest markante kendetegn ved den moderne verden. I den
forstand er fremtiden – eller i det mindste forestillinger om den –
selv historisk. Og den kulturelle foregribelse eller tilegnelse af
fremtiden har så godt som altid taget udgangspunkt i en
forudsætning om uafbrudt fremskridt, vækst og optimering som den
moderne verdens betingelse og mål. Vi har derfor ofte særdeles
svært ved overhovedet at forestille os en fremtid uden vækst. Men i
dag står vi over for så omfattende globale problemer med hensyn til
klimaforandringer, social ulighed, overforbrug af naturressourcer
og energi, forurening og biologisk forarmelse, at fortsat universel
økonomisk vækst må anses for umulig.
Selv om denne indsigt ikke er ny, og er blevet formuleret ofte
gennem de seneste årtier, er den imidlertid kun i yderst begrænset
omfang blevet omsat til politisk-økonomisk handling i retning af
noget, der bare tilnærmelsesvist kan betegnes som en bæredygtig
fremtid. Snarere er advarende fremtidsscenarier altid blevet mødt
med fornægtende kollektiv inaktivitet, og det er denne (med Tim
Jacksons ord) ’damaging denial’, vi på kurset vil forsøge at komme
til at forstå. Vi vil se på den historiske baggrund for centrale
begreber som vækst, udvikling og bæredygtighed, på teoretiske
muligheder for samfundsmæssig udvikling uden vækst, og på
historiske eksempler på det intrikate forhold mellem videnskabelig
erkendelse og politisk handling i moderniteten.
Der bliver tale om et forholdsvis læsetungt kursus, som forudsætter
et højt aktivitetsniveau af deltagerne. Sideløbende med
gennemgangen af de fire grundbøger vil vi i første del af kurset
gennemgå en vifte af mulige årsagsforklaringer og analytiske
samfundsvidenskabelige tilgange og begreber til belysning af de
historiske betingelser for forståelse af vækstparadigmets hegemoni
og bæredygtighedsbegrebets marginalisering nationalt såvel som
internationalt gennem det seneste halve århundrede (bl.a. global
governance, kapitalens profitmaksimeringsbehov, normskred,
diskusivitet/framing, usable knowledge, videnssociologi).
I anden del af kurset vil vi sammen prøve at anvende disse tilgange
på analyse af et antal konkrete eksempler på velbegrundede
internationale og danske advarsler om behovet for ”nulvækst”, en
såkaldt ”bæredygtig udvikling” eller udviklingen af
”ligevægtssamfund”, som uden nævneværdig effekt har været
formuleret siden 1950erne, f. eks. det danske Oprør fra
midten (1978) og Brundtlandkommissionens Our Common
Future (1987). Hvad var deres baggrund, indhold og form,
hvilke konsekvenser fik de, og hvorfor (ikke)?
Alle deltagere forudsættes at opgive de fire grundbøger til eksamen
(1020 ns), og den selvvalgte litteratur ud over disse skal relatere
sig til enten en af de cases, der er gennemgået i
fællesskab, eller en af de teoretiske forklaringsrammer,
som har været bragt i anvendelse på kurset. Opgivelser udenfor
dette felt vil ikke blive godkendt. For at sikre arbejdsro og fuld
aktivitet gennem hele semestret, vil studienævnet blive ansøgt om
kollektiv dispensation til sen aflevering af petitum.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for den historiske udvikling af begreberne vækst,
udvikling og bæredygtighed, og sætte dem i forhold til deres
kontekst i form af blandt andet generelle politisk-økonomiske
udviklingsteorier
• diskutere mulige indbyrdes sammenhænge mellem de tre begreber og
bruge dem til at analysere det samfundsmæssige felt af muligheder
og begrænsninger med hensyn til udvikling uden vækst
• anvende teoretisk indsigt i relationer mellem videnskab, politik
og økonomi som redskaber i historiske analyser af udvalgte
eksempler på forsøg på at fremkalde kvalitativ samfundsmæssig
udvikling uden kvantitativ økonomisk vækst
- Gilbert Rist: The History of Development from
Western Origins to Global Faith. Zed Books, 1996/2000.
- Ulrich Grober: Sustainability. A cultural history. Green
Books, 2010.
- Tim Jackson: Prosperity Without Growth. Economics for a
Finite Planet. Earthscan, 2009.
- Bruno Latour: Politics of Nature. How to bring the sciences
into democracy. Harvard University Press,
2004.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 0
- I alt
- 0
Du skal prioritere 4 af de 12 kurser [Modul I-VI / Modul T5/T6], hvis du vil være sikker på holdplads.
Enkeltstående kandidattilvalg:ansøgningsskema (kræver login) skal sendes til e-mail: anlum@hum.ku.dk senest 3. juni 2013.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA03413U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Bo Fritzbøger (bofritz@hum.ku.dk)