HHIA00376U HIS 37. Modernitet og nationalisme i Tyrkiet, 1839-2007
HIS 37. Modernitet og nationalisme i Tyrkiet, 1839-2007
MODUL 4A: Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 37) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4a:
Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 1005) [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Modernitet og nationalisme i Tyrkiet, 1839-2007
Kurset vil fokusere på den komplekse moderniseringsproces i Tyrkiet
i perioden, 1839-2007, med særlig vægt på overgangen fra det
multietniske osmanniske imperium til nationalstaten Tyrkiet. Vi vil
diskutere og perspektivere de radikale, omfattende og ganske
dramatiske forandringer, som det osmannisk-tyrkiske samfund
undergik i denne periode.
Vi vil kigge på Tanzimat-reformperioden, der forsøgte at skabe en
overnational osmannisk identitet, byggende på medborgerskab, med
sin betoning af lighed, uanset religiøse og etniske tilhørsforhold.
Vi vil diskutere Abdulhamid II’s panislamisme, og årsagen til dens
lancering som en form for religiøs nationalisme. Vi vil behandle
den ungtyrkiske revolution, der ønskede at indgyde håb for alle
osmannere, og plæderede for frihed, lighed og broderskab, men endte
med krigsnederlag, masseudryddelse og totalt sammenbrud. Det blev
en vanskelig overgangsperiode, dynamisk og paradoksal: På den ene
side bevidnedes fremkomsten af et konstitutionelt parlamentarisk
styre, med valg og partipolitik, men på den anden side affødte
perioden unionisternes autoritære et-partistyre, med militæret som
ny central politisk magtfaktor. Vi vil kigge nærmere på Atatürk-
revolutionen og nationalstatens tilblivelse, samt Atatürks
vestligorienterede reformer, med særlig fokus på islam og
sekularisme, tyrkisk nationalisme og minoriteter. Vi vil også komme
ind på tiden efter Atatürk: med omdrejningspunkter som det
politiske systemskifte i 1950, urbanisering, demokratisering,
militærkup, det kurdiske spørgsmål, forholdet til EU, og endelig
forsøgene på opgør med Atatürks arv, AKP og Erdogan.
Til belysning heraf vil vi anvende to historiske hovedværker, af
C.V. Findley E.J. Zürcher henholdsvis. Disse vil blive suppleret
med andre tekster, herunder især revisionistiske tilgange til
tyrkisk modernisering. Den revisionistiske tilgang vil blive
stillet op imod det såkaldte moderniseringsparadigme, som længe har
været den fremherskende teori til forklaring af nyere
osmannisk-tyrkisk historie, og gør sig stadig stærkt gældende i
historieskrivningen i Tyrkiet.
Her er nogle af de emner, vi vil behandle:
- Hovedpunkter i nyere osmannisk-tyrkisk historie
- Diskussion af teorier om modernitet og nationalisme, med særlig
henblik på Tyrkiet.
- De forskellige moderniseringsmodeller og deres relation til
politik og magtstrategier: Modernitet som magtinstrument og
legitimitetsgrundlag
- Motivationen bag de vestliggørende reformer og fremgangsmåden for
udførelse. Modernisering som kulturel vestliggørelse, dens
mulighedsbetingelser og modtagelse i befolkningen
- Fremkomsten af forskellige, konkurrerende nationalismer inden for
Osmannerriget, og konsekvenserne deraf
- Arven efter imperiet: Tyrkiet som arvtager - elementer af
kontinuitet og brud
- Diskussion af de komplekse moderniseringsprocesser, Tyrkiet
undergik, med inddragelse af problematikker som islam og Vesten,
religion og sekularisme, tradition og fornyelse, statsideologi og
folkekultur, elite og bønder
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for grundlæggende træk ved Tyrkiets
moderniseringsproces i den behandlede periode
• reflektere kritisk over forholdet mellem stat og samfund i
Tyrkiet
• diskutere generelle teorier om nationalisme og modernitet, og
relatere dem til politiske, sociale og kulturelle udviklingstræk
ved osmannisk-tyrkisk historie
• analyserer et afgrænset problemfelt inden for moderne tyrkisk
historie
- Carter V. Findley: Turkey, Islam, Nationalism, and
Modernity: A History, 1789–2007. New Haven 2010.
- Erik J. Zürcher: Turkey: A Modern History. New York
2004.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Ordinær tilmeldingsperiode:
Du skal prioritere 4 af de 7 kurser [Område C: Kulturel afstand og
historisk forståelse], hvis du vil være sikker på
holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede tilvalg, på bachelorniveau i Historie [Bachelortilvalgsordningen, 2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA00376U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Abdullah Simsek (simsek@hum.ku.dk)