HHIA00374U HIS 37. Videnskab i kolonierne: Naturvidenskab, medicin, kolonialisme og kulturmøder, ca. 1500-1900
HIS 37. Videnskab i kolonierne: Naturvidenskab, medicin, kolonialisme og kulturmøder, ca. 1500-1900
MODUL 4A: Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 37) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4a:
Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 1005) [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Videnskab i kolonierne: Naturvidenskab, medicin,
kolonialisme og kulturmøder, ca. 1500-1900
Moderne naturvidenskab blev traditionelt anset, og anses stadig i
vide kredse, for at være en ren vestlig opfindelse; det ultimative
symbol på sandhed, rationalitet, modernitet og materielle
fremskridt – kort sagt civilisation. I forlængelse heraf opfattedes
naturvidenskaben tidligere som et fænomen, der blev udbredt fra
”vesten” til ”resten” af verden med den europæiske kolonisering.
Denne opfattelse er blevet undermineret af de sidste tre årtiers
forskning. Naturvidenskaben opfattes nu som socialt konstrueret,
ganske som andre typer viden, og forestillingen om en envejs
udbredelse af ideer fra vesten er forladt. Det har nemlig vist sig,
at naturvidenskaben i kolonierne, og herunder medicinen, havde
vidtrækkende betydning for udviklingen i de vestlige samfund, og at
produktionen og spredningen af denne koloniale viden var en
kompleks proces, som indfødte og europæiske aktører i kolonierne
havde stor indflydelse på. De var ikke, som man tidligere mente,
blot simple indsamlere og leverandører af råmateriale til den
avancerede naturvidenskabelige forskning i kolonimagternes
metropoler, men var selv dybt involveret i skabelsen af ny
videnskabelig viden. Indfødte eksperter, oversættere og mellemmænd
bidrog med afgørende viden til skabelsen af de naturvidenskabelige
landvindinger i Europa, samtidig med at de i den koloniale kontekst
omtolkede den vestlige naturvidenskab og anvendte den til deres
egne formål.
På denne baggrund vil vi på kurset undersøge naturvidenskabens og
medicinens rolle i den koloniale verden ca. 1500-1900. Vi vil
udforske naturvidenskabens forbindelser til handelen med koloniale
varer, til religionen og som redskab for kolonimagters og imperiers
magtudøvelse over deres koloniale undersåtter. Vi vil bevæge os fra
det overordnede niveau af koloniale institutioner, transnationale
organisationer (kompagnier, missioner) og langdistance netværk
mellem centre og periferier, ned til de enkelte aktører og den
praktiske erfaring med at udøve og skabe naturvidenskaben i det
koloniale møde.
Kursets geografiske fokus vil især ligge på det indiske
subkontinent, fordi det sikrer adgang til en lang række
kildetekster på engelsk, men der vil også være eksempler og cases
fra de iberiske, nederlandske, franske og dansk-norske
kolonier/imperier. Som det ene af to særligt studerede områder vil
vi se på forbindelsen mellem mission og naturvidenskab,
eksemplificeret ved jesuitterne (Mellem- og Sydamerika, Indien,
Kina), den Dansk/Engelske Halle-mission (Indien) og Herrnhut
missionen (Caribien, Grønland, Indien).
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for og kritisk reflektere over de væsentligste
problemstillinger forbundet med naturvidenskabens og medicinens
rolle i den europæiske kolonisering
• diskutere naturvidenskabens rolle i det britiske imperiums
kontrol af det indiske subkontinent
• diskutere relationerne mellem naturvidenskab, medicin og mission
• anvende og analysere relevante kilder fra perioden
• udvælge og analysere videnskabelig litteratur og forklare den
anvendte litteraturs historiografiske placering
• selvstændigt bearbejde og fremlægge stoffet
• vise overblik i bredden og præcision i dybden
- David N. Livingstone: Putting Science in its Place. Geographies of Scientific Knowledge. Chicago: University of Chicago Press, 2003.
- “Nature and Empire: Science and the Colonial Enterprise". Osiris, vol. 15. Ed.: Roy MacLeod. 2000.
- Kapil Raj: Relocating Modern Science, Circulation and the Construction of Knowledge in South Asia and Europe 1650-1900. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Ordinær tilmeldingsperiode:
Du skal prioritere 4 af de 7 kurser [Område C: Kulturel afstand og
historisk forståelse], hvis du vil være sikker på
holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede tilvalg, på bachelorniveau i Historie [Bachelortilvalgsordningen, 2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA00374U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Niklas Thode Jensen (ntj@hum.ku.dk)