HHIA00373U HIS 37. Europa 1450-1700 (Den Store Divergens)
HIS 37. Europa 1450-1700 (Den Store Divergens)
MODUL 4A: Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 37) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4a:
Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement 1005) [Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Europas historie 1450-1700 (Den Store
Divergens)
Studiet af Europa i den tidligt moderne periode har undergået en
veritabel revolution i de senere år. At anskue verdensdelens nyere
historie ud fra et globalhistorisk perspektiv er gået fra at være
en obskur lille niche til at være selve den røde tråd, som giver
andre studier perspektiv.
På kurset skal vi stifte bekendtskab med den omfattende debat der
har været ført om den store divergens, dvs. spørgsmålet om,
hvornår, hvordan, om overhovedet, det vestlige Europa slog ind på
en vej der førte til moderniteten.
Alle forventes bekendte med en kanonisk sekvens af
makrobegivenheder der omformede den middelalderlige latinske
Kristenhed til oplysningstidens europæiske civilisation (Renæssance
– Reformation – Religionskrige – Enevælde osv.). Men hvordan tog
denne del af verden sig ud i et globalhistorisk perspektiv? Hvad
betød det stærkt forbedrede kendskab til fremmede lande for
europæisk samfundsliv og verdensopfattelse?
Var renæssancen en tilbagevenden til oldtiden, en fortsættelse af
middelalderen, eller noget helt nyt? Vi ser på spørgsmålet i
globalt lys. Når det kommer til stykket, er det at forsøge at
genskabe svundne tiders tabte lærdom et særdeles almindeligt
fænomen i før-moderne civilisationer.
Hvordan tog Reformationen ud i forhold til de hyppigt
tilbagevendende reformatoriske vækkelser i den muslimske verden? Er
Max Webers hypotese om sammenhængen mellem protestantisk etik og
kapitalistisk ånd stadig i live?
Traditionelt har europæiske historikere brugt mange kræfter på at
beskrive kongemagtens gradvise institutionelle vækst, men måske er
dette ikke noget videre unikt. Et i komparativt perspektiv langt
mere interessant karaktertræk i perioden er de ”konservative
revolutioner” i bl.a. Nederlandene 1568-81 og England 1642-49. Vi
ser på hvad revolutionerne kan fortælle om stænderstatens politiske
kultur.
Med særligt henblik på Danmark spørger vi, om Kongeloven af 1665
(”Europas mest fuldendte enevælde”) gav den danske konge samme magt
indadtil som den osmanniske sultan eller den kinesiske kejser.
Set i det globalhistoriske perspektiv bliver det store spørgsmål
hvorvidt Europa som den eneste civilisation bevægede sig skridt for
skridt hen mod den moderne verden, eller om andre civilisationer i
samme periode gennemløb tilsvarende udviklingsforløb.
I disse år sidder mange med en opfattelse af, at den vestlige
verden er ved at blive overhalet af Asien. Underviseren bilder sig
ikke ind, at kurset kan vende denne udvikling, men i det mindste
vil deltagerne opnå indsigt i, hvorvidt Vestens tab af magt
markerer en tilbagevenden til det normale, eller om vi er på vej
mod en historisk anomali.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for de i traditionel historiografisk litteratur
fremhævede begivenhedsforløb i perioden
• demonstrere kendskab til det 20. århundredes vigtigste
komparative kulturstudier
• diskutere de væsentligste aspekter i de seneste 15 års debat om
den store divergens
• forholde sig kritisk til alle former for ideologisk
omklamring af dette forskningsfelt
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Ordinær tilmeldingsperiode:
Du skal prioritere 4 af de 7 kurser [Område C: Kulturel afstand og
historisk forståelse], hvis du vil være sikker på
holdplads.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede tilvalg, på bachelorniveau i Historie [Bachelortilvalgsordningen, 2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA00373U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (tullberg@hum.ku.dk)