HFMA03051U FM, Journalistisk, produktion og formidling
Journalistic, production and cognition
Der er tre læringsrum:
1. Forelæsninger enten som ugentlige lektioner eller samlet i
kortere forløb som workshops.
2. Et projektorienteret læringsrum, hvor en
væsentlig del af læringen finder sted i form af produktionsarbejde,
teamsamarbejde og afprøvning af teori på mindst 3 egenproduktioner.
De studerende modtager supervision undervejs af vejlederen.
3. Et samarbejde med en internetvirksomhed, hvor samarbejdet udgør
et redaktionelt samarbejde mellem virksomheden og de studerende og
hvor målet er, at de studerende i grupper leverer artikler og/eller
billede/videoproduktion.
De studerende deles i grupper af 3-5 personer
De studerende producerer undervejs tre opgaver:
1. En bunden journalistisk opgave, hvor alle
studerende producerer en 300 ord lang artikel, baseret på
grundlæggende webjournalistiske principper om omfang,
disposition/opdeling, SEO/metascript, normer for brug af billeder
og billedtekster og faktabokse. Artiklen skrives i en CMS-model,
Wordpress. Hjælpeværktøjet/plugin til søgeoptimering er Yoast og er
baseret på Googlesøgning.
Emnet er bundet og fremstilles af underviseren. Målet med den
første opgave er at indøve basal researchkendskab baseret på
litteraturen, klargøre normer for journalistisk dokumentation,
anvende CMS/Yoast som et styringsredskab for web-journalistisk i
Googleuniverset og lære de studerende teori- og metodekendskab om
journalistisk research og artikelproduktion
2. Opgaven er et forarbejde/stiløvelse til hovedopgaven, hvor de
studerende afprøver forskellige typer
tekst/billedeproduktion/lydoptagelse og redigering. De studerende
producerer en kort dummy med professionelt optageudstyr, såfremt de
studerende har ECTS-av-intro.
De
studerende, som ikke har ECTS-av-intro anvender afdelingens
Ipad-kit til optagelse og CS5-Adobe Premiere som
redigeringssoftware i multimedielaboratoriet 14-4-48. Emnet er
frit, men peger frem imod løsning af hovedopgaven.
Underviseren vejleder i produktionen.
3. Eksamensopgaven.
Gruppen producerer en af følgende to opgaver, eller en kombination:
- En artikelserie på 3 artikler, baseret på formidlingsnormer
for en allerede etableret nyheds, sundheds- eller
forbrugerinformationsportal. Artiklerne dækker forskelligt indhold
indenfor et bestemt tema og hver artikel er på 300 ord. Artiklerne
suppleres med billeder/grafik
- En kort tv-produktion på maksimum 3 minutter, baseret på
formidlingsnormer for en allerede etableret nyheds, sundheds- eller
forbrugerinformationsportal. TV-produktionen suppleres af en
relevant artikel på 300 ord.
Opgaven tilrettelægges i samarbejde med opdraggiveren. Udover eksamensopgaven leveres en skriftlig rapport på 5-7 sider, hvor der reflekteres teoretisk i forhold til egenproduktionen og litteraturen.
2008: Audiovisuel produktion og Formidling, HFVA04121E
2008: Produktion og Formmidling, HMEK03141E
webjournalistik
Janice (Ginny) Redish: Letting go of the words, writing web content that works, Morgan Kaufmann, 2007, ISBN 978-0-12-369486, (chapter 1,2,5,6,10,11,12)
Paula J. Hane: Super searchers in the news, The online secrets of Journalists and News researchers, Cyberage books 2000, ISBN 0-910965-45-5
Sharon Harin Iorio: Qualitative Research in journalism, taking it to the streets, Lawrence Erlbaum Associates, publishers, 2004, ISBN: 0-8058-4399-x
Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på Websites, Roskilde Universitets Forlag, ISBN: 87-7867-193-0, (kapitel 4)
Jan Foght Mikkelsen: Formidlingsetik, Roskilde universitetsforlag, ISBN: 9788778671516, (Del 1.)
Zygmunt Baumann: Flydende modernitet, Hans Retizels forlag, ISBN: 87-412-2361-6, (kapitel 2 og 3)
Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2007, ISBN: 9788776752224, (kapitel 2 og 3.)
TNS:TV-Meter årsrapport 2012
Stig Hjarvard: Dansk TV’s historie, Forlaget samfundslitteratur, 2006, ISBN: 87-593-0902-4, (TV-nyheder af Stig Hjarvard.)
2. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende efter omvendt anciennitet (senest indskrevne først)
Produktion i grupper, projektorienteret
Pitching
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPrøveformen fremgår af studieordningen
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMA03051U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Sanne Eyrich (sannec@hum.ku.dk)
Undervisere
Jesper Koppel