HFMA03031U FM, Tværmedial produktion og formidling
Cross-media production and cognition
Der er tre læringsrum:
1. Forelæsninger som ugentlige lektioner eller samlet i kortere
forløb som workshops
2. Et projektorienteret læringsrum, hvor en
væsentlig del af læringen finder sted i form af produktionsarbejde,
teamsamarbejde, diskussioner og afprøvning af teori på mindst 3
egenproduktioner. De studerende modtager supervision undervejs af
vejlederen
3. Et samarbejde med en simuleret casevirksomhed, hvor samarbejdet
udgør et redaktionelt samarbejde mellem virksomheden og de
studerende og hvor målet er, at de studerende i grupper leverer
tværmediale produktioner til en kampagne, en specifik
informationsopgave og/eller en brandstrategi på et veldefineret
produktområde. Vejlederen repræsenterer den simulerede
virksomhed
De studerende deles i grupper af 3-5 personer
De studerende producerer undervejs tre opgaver:
1. Opgave: En bunden opgave, hvor de studerende
producerer i grupper tre forskellige medieprodukter, der er tænkt
sammen i en kampagne, eller en anden konkret informationssammehæng,
fordelt på 3 forskellige digitale platforme. Det kan være en
webjournalistisk artikel, et eksempel på web-tv (produceret på de
studerendes egen mobiltelefon, eventuelt Ipads) og/eller en
bannerreklame med et merkantilt eller informationsmæssigt indhold.
Emnet er bundet og fremstilles af underviseren. Målet med den
første opgave er at indøve basal kendskab til tværmedieale
grundbegreber i relation til litteraturen og klargøre, hvordan
platforme og produktonstyper tænkes sammen på trods af
forskellighed, og hvordan der skabes tværmedial kontakt til
målgruppen..
Grundlæggende temaer i 1. opgave:
- Digital tværmedialitet, forskellige produkter
- Analyse af målgruppers placering på forskellige platforme og
begrebet dobbeltdækning
- Mediekonvergens i et hyperkomplekst univers
- Produktion af headlines og tekst til mediespecifikke målgrupper
- Produkter og målgrupper, test og måling
2. Opgave: Opgaven er et forarbejde til
hovedopgaven, hvor de studerende afprøver forskellige typer
tekst/billedeproduktion/lydoptagelse og redigering. De studerende
producerer en kort dummy med professionelt optageudstyr, såfremt de
studerende har ECTS-av-intro. De studerende, som ikke har
ECTS-av-intro anvender afdelingens Ipadkit til optagelse og
CS5-Adobe Premiere som redigeringssoftware
i multimedielaboratoriet 14-4-48. Emnet er frit, men peger
frem imod løsning af hovedopgaven. Denne opgave indholder udover en
specifik produktion, hvor målgruppeanalyse og metode indtænkes i
produktionen. Underviseren vejleder i produktionen.
Grundlæggende temaer i 2. Opgave:
- Omfanget, strategien og ressourceforbruget på forskellige
digitale medieprodukter
- Strategi/brandtænkning på forskellige medieprodukter. Hvilke
platforme til bestemte formål?
- Film- og medieteoretiske emner i forhold til specifikke
målgrupper. Gælder filmteorien på nettet, hvad med kognitiv
respons?
- Framing, hyperkomplekistet og tværmedial basalteori
3. Eksamensopgaven: Gruppen producere en af
følgende to opgaver, eller en kombination:
- En tværmedieal produktion, der omfatter egenproduktion, enten på
video og/eller tekst, eller et mach-up af allerede eksisterende
materiale produceret i relation til en veldefineret platform og
målgruppe. Een af de to produktioner tænkes ind i en
formidlingsstrategi, hvor der argumenteres specifikt for relevante
mediesociologiske overvejelser rettet imod formidlingseffekt i en
veldefineret målgruppe. Hvis de studerende producerer en artikel eR
længden maksimalt 200 ord. TV-produktionerne er på ca. 30 sek.
Artiklerne suppleres med billeder/grafik/lyd.
- En kort tv-produktion på maksimum 2 minutter, baseret på
formidlingsnormer for en allerede etableret portal. TV-produktionen
suppleres af en relevant artikel på 200 ord.
Udover eksamensopgaven leveres en skriftlig rapport på 5-7 sider, hvor der reflekteres teoretisk i forhold til egenproduktionen og litteraturen.
2008: Audiovisuel produktion og Formidling, HFVA04121E
2008: Produktion og Formmidling, HMEK03141E
På tværs af medierne: Anja Bechmann Petersen m.fl. 1. Udgave, 2007, ISBN-10 87-91620-33-3
Media Convergence: The Three Degrees of Network, Mass and Interpersonal
Communication: Klaus Bruhn Jensen, Routledge 2010, Routledge 2010
En verden af medier - medialiseringen af politik, sprog, religion og leg: Stig Hjarvard, ISBN-13: 978-87-593-0839-4, udgivet 2008
Media Convergence - Issues in Cultural and Media Studies, Tim Dwyer ISBN-13: 9780335228720, udgivet 2009
Spreadable Media - Creating Value and Meaning in a Networked Culture, Henry Jenkins: ISBN-13: 9780814743508
webjournalistik
Janice (Ginny) Redish: Letting go of the words, writing web content that works, Morgan Kaufmann, 2007, ISBN 978-0-12-369486, (chapter 1,2,5,6,10,11,12)
Paula J. Hane: Super searchers in the news, The online secrets of Journalists and News researchers, Cyberage books 2000, ISBN 0-910965-45-5
Sharon Harin Iorio: Qualitative Research in journalism, taking it to the streets, Lawrence Erlbaum Associates, publishers, 2004, ISBN: 0-8058-4399-x
Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på Websites, Roskilde Universitets Forlag, ISBN: 87-7867-193-0, (kapitel 4)
Zygmunt Baumann: Flydende modernitet, Hans Retizels forlag, ISBN: 87-412-2361-6, (kapitel 2 og 3)
Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information, kommunikations- og kampagneplanlægning, Academica 2007, ISBN: 9788776752224, (kapitel 2 og 3.)
TNS:TV-Meter årsrapport 2012
Stig Hjarvard: Dansk TV’s historie, Forlaget
samfundslitteratur, 2006, ISBN: 87-593-0902-4, (TV-nyheder af Stig
Hjarvard.)
2. Der er på dette kursus fortrinsret til studerende efter omvendt anciennitet (senest indskrevne først)
Produktion i grupper, projektorienteret
Pitching og fremlæggelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPrøveformen fremgår af studieordningen
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMA03031U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Sanne Eyrich (sannec@hum.ku.dk)
Undervisere
Jesper Koppel