HFIA03542U FILO, Social epistemologi, Modul 2: Socialkonstruktivisme og naturaliseret videnskabsteori - AFLYST
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Social epistemology, Module 2: Social Constructivism and naturalized philosophy of science - CANCELLED
Uddannelse
Kandidatuddannelse i
Filosofi
Kursusindhold
Kurset tager
udgangspunkt i den moderne, såkaldt ”semantiske” forståelse af
videnskabelige teorier, som ser teorier som knyttet til modeller af
virkeligheden. Sådanne modeller er altid forenklede, og det er ikke
alle træk ved modellen der direkte repræsenterer virkeligheden.
Dette spillerum imellem model og virkelighed betyder, at der
principielt kan opstilles flere alternative modeller af et givet
fænomen, som kan have lidt forskellige styrker og svagheder. Visse
videnskabsfilosoffer har brugt dette som argument for en
instrumentalistisk opfattelse af videnskabelige teorier. En sådan
instrumentalisme danner udgangspunkt for de moderne empiriske
Science Studies, som repræsenterer en naturalisering af
videnskabsteorien: De spørger, hvilke faktorer der bestemmer valg
og teori og model, når dette ikke dikteres entydigt af
virkeligheden (de empiriske data). Svaret der gives er typisk,
sociale faktorer. Dette svar findes i flere forskellige varianter i
de forskellige skoler, som Science Studies er delt op i:
Edinburgh-skolen, Bath-skolen, Aktør Netværks Teorien, og andre. I
kurset gives en kort indføring i den model-baserede analyse af
videnskabelige teorier og den instrumentalistiske fortolkning
deraf. Dernæst gennemgås de forskellige bud på en
socialkonstruktivistiske videnskabsforståelse, som er fremkommet
inden for Science Studies. Der gøres også rede for, hvordan Science
Studies er inspireret af visse politiske-normative overvejelser
over naturvidenskabens rolle i det moderne samfund, og hvordan
denne ideologiske understrøm efterhånden er blevet et eksplicit
tema i den socialkonstruktivistiske videnskabsforståelse. Derved
knytter socialkonstruktivismen an til igangværende debatter om
teknologi, teknologiudvikling og forskningspolitik i det moderne
samfund.
Undervisningsform
Seminar
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Seminar
- 28
- I alt
- 28
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFIA03542U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Jens Borglind (jborg@hum.ku.dk)
Undervisere
Finn Collin
Gemt den
25-06-2013