HDAK03721U Danskfagets didaktik
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Teaching danich, A-level
Uddannelse
Dansk
Kursusindhold
Hvordan underviser man i
dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke bare som man gjorde før i
tiden. Med gymnasiereformen (2005) er der kommet et forstærket
fokus på didaktiske metoder og på samspillet mellem fagene.
Danskfaget må forholde sig til sin rolle i gymnasiets helhed, til
fagets læringsmål, til en stadig voksende stofmængde og til
elevgrupper i hastig forandring. Kurset i Danskfagets didaktik skal
forberede jer på den komplekse og fascinerende gymnasiale
virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget i gymnasiet (stx og hf)
ud fra en række forskellige vinkler og i både historisk og aktuelt
perspektiv. Kurset er bygget op om flg. tyngdepunkter:
• Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
• Interaktion i klasserummet
• Fagdidaktik, litteraturpædagogik
• Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen. Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal analysere konkrete teksters liv i undervisningsforløbene.
• Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
• Interaktion i klasserummet
• Fagdidaktik, litteraturpædagogik
• Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen. Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal analysere konkrete teksters liv i undervisningsforløbene.
Undervisningsform
Holdundervisning med aktiv
deltagelse
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede undervisningsforløb.
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede undervisningsforløb.
Bemærkninger
Til første gang skal I
nærlæse læreplaner for dansk (stx og hf) via link på Absalon.
Litteratur: bl.a. uddrag af I. E. Damberg, J. Dohlin & G.H.
Ingerslev (red.): Gymnasiepædagogik. Hans Reitzels Forlag,
København 2006.
OBS: Kurset starter d. 13/9.
OBS: Kurset starter d. 13/9.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 63
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 210
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetSe modul 22 i studieordningen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK03721U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Fredage 14-17.
- Kursuskapacitet
- 40
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Anders Østergaard (aoest@hum.ku.dk)
Undervisere
Anders Østergaard
Gemt den
28-08-2013