HDAA10111U Ledelseskommunikation
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Leadership as Communication
Uddannelse
Dansk
Kursusindhold
Kurset behandler en række
af de centrale begreber, der indgår i ledelsens arbejdssprog og
påpeger herunder deres indbyrdes sammenhænge og delvist
modsætningsfyldte karakter. Tillige illustreres hvordan en række
forskellige faglige discipliner har bidraget til organisations- og
ledelsesforståelsen.
Dermed illustrerer kurset nogle af de væsentlige forståelsesrammer vedrørende virksomheder og andre organisationers opbygning og ledelsesopgaver, der igennem de sidste 100 - 150 år er vokset frem. Indsigt heri er nødvendig for at forstå de referencerammer, der trækkes på i dagens aktuelle ledelsesmæssige diskurser.
Disse spænder fra Tayloristiske opfattelser af ledelsens rolle som fastlæggende formel struktur og detaljerede arbejdsforskrifter til moderne anskuelser af de organiserende processer mellem de involverede aktører, deres sensemaking og indbyrdes relatering samt forståelsen af ledelsens rolle og kommunikationsindsats i dette perspektiv.
Den studerende vil efter kurset kunne analysere konkrete eksempler på ledelseskommunikation og klarlægge de anvendte nøglebegrebers teoretiske baggrund og forståelsesrammer med henblik på at give velbegrundede, kritiske vurderinger af fortolkningsmuligheder og handlingskonsekvenser.
For mere information se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/medarbejderkommunikation_bat_2008_2011.pdf/
Dermed illustrerer kurset nogle af de væsentlige forståelsesrammer vedrørende virksomheder og andre organisationers opbygning og ledelsesopgaver, der igennem de sidste 100 - 150 år er vokset frem. Indsigt heri er nødvendig for at forstå de referencerammer, der trækkes på i dagens aktuelle ledelsesmæssige diskurser.
Disse spænder fra Tayloristiske opfattelser af ledelsens rolle som fastlæggende formel struktur og detaljerede arbejdsforskrifter til moderne anskuelser af de organiserende processer mellem de involverede aktører, deres sensemaking og indbyrdes relatering samt forståelsen af ledelsens rolle og kommunikationsindsats i dette perspektiv.
Den studerende vil efter kurset kunne analysere konkrete eksempler på ledelseskommunikation og klarlægge de anvendte nøglebegrebers teoretiske baggrund og forståelsesrammer med henblik på at give velbegrundede, kritiske vurderinger af fortolkningsmuligheder og handlingskonsekvenser.
For mere information se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/medarbejderkommunikation_bat_2008_2011.pdf/
Undervisningsmateriale
Herudover vil et kompendium vil foreligge forud for semesterstart.
Bakka & Fivelsdal: "organisationsteori - kultur, struktur og processer", Handelhøjskolens Forlag (eller tilsvarende grundbog)
Shafritz m.fl (ed.): "Classics of Organization Theory", Forlag: ThomsonHerudover vil et kompendium vil foreligge forud for semesterstart.
Undervisningsform
Undervisningen vil blive
organiseret som et intensivt ét semestersforløb med oplæg fra
studerende og omfattende læsning til hver gang.
Bemærkninger
Studerende, der søger hele
studiemønstret i "Medarbejderkommunikation", har
fortrinsret. Se studieordningen:
http://inss.ku.dk/uddannelser/studieordninger/medarbejderkommunikationbatv2008.pdf/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 63
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 210
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAA10111U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Morten Sloth (sloth@hum.ku.dk)
Undervisere
Morten Sloth
Gemt den
14-05-2013