HBIB00145U Litteraturens scener

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

The scenes of literature

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kurset fokuserer på fænomener og praksisser hvor skønlitteraturen cirkulerer og kommunikerer ud over eller ’overskrider’ det typisk trykte bogeksemplar, bibliotekets udlån og den individuelle læsning og beriges eller tilføjes mer- eller nyværdi. Det angår de nye scener, forskellige remedieringer og performative tilkoblinger: filmatisering, teateropsætninger, illustrering, oplæsning, poetry slam, indpas i medier som tv, radio og netsites, i digital, evt. interaktiv, versionering samt arrangementer/events/celebreringer, festivals, litterære rejser/byvandringer, genstandsorienteret udstilling eller musealisering.

Kurset fokuserer litteraturens fysiske sider, dens tilknytning til steder i både oprindelse og brug, al det der har med lokalitet og rum at gøre, med sansning af lyd og syn og typisk dér hvor mennesker er samlet - hvor den ikke er et tavst massemedie. Alle typer arrangementer med litteratur er således relevante.

Kurset ser på det multiple mediesamspil og spin-offs og på alle de omgivende tekster og scener der befinder sig og styrer i kanten af eller ved siden af en tekst – paratekster, fx forfatterportrætter, bogomslag, hjemmesider, læsegruppe-blogs.

Målbeskrivelser

6. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra de foregående to projektsemestre men vil stille større krav til selvstændighed og kritisk refleksion i valg af problemstilling, teori og metode samt anvendelsen heraf. Projektarbejdet vil endvidere stille større krav til den studerendes evne til at formidle projektet til fagfæller.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 5. semesters tre moduler på dette semester. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have kritisk og reflekteret viden om de anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling

 Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling – herunder relationer mellem teori og praksis

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 6. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1500 sider, fordelt med ca. 750 sider opgivet på temakurserne samt ca. 750 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Søndergaard, L. (2003): Paratekst. I: Om litteratur. Metoder og perspektiver. Aarhus: Systime.
  • Elbeshausen, H. (2009): Med byen som mulighedsrum for læsning og litteratur: En fremadrettet evaluering af netværksprojektet København læser. København: DB.
  • Lönnroth, L. (2008). Den dubbla scenen. Muntlig diktning från eddan till abba. Stockholm: Carlsson. (2. udg. spec. første og sidste kapitel).
  • Gray, J. (2010.) Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: NYU Press, 2011.
Kurset vil via cases metodisk beskrive og vurdere disse fænomener som brugssammenhænge og formidlingsformer bl.a. i samspil med oplevelsesøkonomi traditionel skønlitterær læseadfærd og kommunikation. Man skal således ’i byen og på marken’ og samle aktuel empiri. Underviseroplæg, teoretiske artikler og hold- og gruppediskussioner veksler med pjecelæsning og performance-dokumentation og med studenteroplæg ud fra cases, besøg/ekskursioner, deltagerobservation ved forestillinger etc. som led i portfolieafvikling. Aktiv deltagelse og obligatorisk studenter-fremlæggelse samt vilje til lidt ’forsøgsvirk¬somhed’ med utraditionelle og forskellig¬artede kilder forudsættes, idet vi også er afhængige af forårets arrangementsudbud. Grundet kursets pædagogiske og prøvemæssige fordringer sættes efter aftale med studielederen på IVA en deltagergrænse på maximalt 20 studerende.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Vejledning
  • 4
  • I alt
  • 34
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen. Prøveformen er Portfolio-bedømmelse: En portfolio er en systematisk samling af dokumenter, som en studerende udarbejder i løbet af modulet. Modulet bedømmes ud fra aktiv medvirken og vidensindsamling med to mindre skriftlige bidrag (det ene i gruppe) efter bunden design, der samtidig er grundlag for obligatoriske mundtlige fremlæggelser samt en større skriftlig slutrefleksion efter bunden design.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Vil fremgå lektionsplanen for kurset.
Reeksamen
Omprøveformen er en 5-dages bunden hjemmeopgave som vil foregå i august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt