HBIB00102U Videnskabsteori og metode

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Theory of science and research methods

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold
Al produktion af viden tager udgangspunkt i og er styret af holdninger, strukturer, normer, magtforhold m.m. For biblioteks- og informationsvidenskaben har sådanne positioner en dobbelt betydning: De præger forskningen og tænkningen om biblioteks- og informationsfaglige problemer; de danner ”paradigmer” inden for biblioteks- og informationsvidenskaben og ligger til grund for dataindsamlingsteknikker, metoder og analysestrategier. Herudover præger de al den viden og information, der formidles af informationsspecialister. Ofte udgør de kvalitets- og relevanskriterier, hvormed brugere til- og fravælger givne dokumenter, ligesom informations­specialister anvender sådanne kriterier til at navigere mellem dokumenter. Formålet med modulet Videnskabsteori og metode er at kvalificere de studerende til at redegøre for og diskutere videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling
Målbeskrivelser

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • kende grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for fagområdet videnskabsteori og metode
  • vide, hvordan disse grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

Færdigheder

  • kunne redegøre for centrale videnskabsteoretiske positioner og analysere deres påvirkning af praktiske problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • kunne anvende grundlæggende kvantitative og kvalitative metoder til analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

Kompetencer

  • kunne identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der lader sig belyse ved brug af de på modulet introducerede teorier og metoder.
  • kunne arbejde videnskabsteoretisk og metodisk med problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

Eksempler på anvendt litteratur

  • Brier, S. (2005). Informationsvidenskabsteori. Kbh: Forlaget Samfundslitteratur.
  • Brinkmann, S. & Tanggard, L. (2010). Kvalitative metoder – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag
  • Thellefsen, T. (2005). Vidensprofilering. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
  • Phillips, D. C. (1995). The Good, the Bad, and the Ugly: The Many Faces of Constructivism. Educational Researcher, Vol. 24(7), 5-12
Holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, fore¬læsninger.
Beskrivelse af projektarbejde. Forventninger til forberedelse, hjemmearbejde og selvstudium.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 10
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 40
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøve med intern censur (7-trins skalaen) i form af en studieopgave, der afsluttes medio april, således at arbejdet med denne kan kvalificere arbejdet med projektopgaven. Omfanget af opgaven er samlet på max. 11 normalsider. Ved gruppebesvarelser maksimalt 4 normalsider mere pr. studerende ud over én. Det er underviserne, der (i samråd med underviserteamet) fastsætter fristen for aflevering af studieopgaven.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
En studieopgave, der afsluttes medio april
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Opgaveaflevering endnu ikke fastlagt, men formentlig i 1 uge af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskala­bekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende skal selvstændigt og sikkert kunne redegøre for relevante videnskabsteoretiske positioner inden for biblioteks- og informationsvidenskab
  • Den studerende skal sikkert og reflekteret kunne identificere problemstillinger, der knytter sig til analyse af biblioteks- og informationsvidenskabelig metode
  • Den studerende skal selvstændigt kunne analysere og reflektere over, hvordan videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger har betydning for biblioteks- og informationsvidenskabelig forskning og for kvalitets- og relevansnormer inden for videns-. Kultur- og informationsformidling
  • Den studerende skal selvstændigt og sikkert kunne anvende og diskutere forskellige biblioteks- og informationsvidenskabelige dataindsamlingsteknikker, metoder og analysestrategier.

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende skal kunne redegøre for relevante videnskabsteoretiske positioner inden for biblioteks- og informationsvidenskab
  • Den studerende skal med en vis sikkerhed kunne identificere problemstillinger, der knytter sig til analyse af biblioteks- og informationsvidenskabelig metode
  • Den studerende skal kunne analysere og reflektere over, hvordan videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger har betydning for biblioteks- og informationsvidenskabelig forskning og for kvalitets- og relevansnormer inden for videns-, -kultur- og informationsformidling
  • Den studerende skal kunne anvende og diskutere forskellige biblioteks- og informationsvidenskabelige dataindsamlingsteknikker, metoder og analysestrategier.

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende skal kunne redegøre for basale videnskabsteoretiske positioner inden for biblioteks- og informationsvidenskab
  • Den studerende skal kunne identificere basale problemstillinger, der knytter sig til analyse af biblioteks- og informationsvidenskabelig metode
  • Den studerende skal i begrænset omfang kunne analysere og reflektere over, hvordan videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger har betydning for biblioteks- og informationsvidenskabelig forskning og for kvalitets- og relevansnormer inden for videns-. Kultur- og informationsformidling
  • Den studerende skal i begrænset omfang kunne anvende og diskutere forskellige biblioteks- og informationsvidenskabelige dataindsamlingsteknikker, metoder og analysestrategier.