HBIB00099U Interaktionsdesign

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Interaction design

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Det overordnede mål med temakurset Interaktionsdesign er at introducere grundlæggende teorier om og traditioner for interaktionsdesign. Temakurset vil derfor tage afsæt i at give

  • viden om teoretiske tilgange til interaktionsdesign og Human-Computer Interaction (HCI)
  • give teoretisk forståelse for anvendelsen af brugercentreret tilgang til interaktionsdesign
  • viden om brugergrænsefladedesign, herunder grafisk og visuelt designforståelse
  • viden om nødvendigheden af usability engineering og evaluering
  • færdigheder i at anvende konkrete metodiske tilgange, i forhold til design og evaluering af informationssystemer med udgangspunkt i usability-evaluering, brugerinddragelse og ekspertevaluering

 Efter gennemførelse af temakurset vil deltagerne derfor være i stand til, at

  • anvende og reflektere over teorier, principper og metoder i relation til interaktionsdesign
  • formulere og analysere egne problemstillinger i relation til interaktionsdesign på en selvstændig, systematisk og kritisk måde ved anvendelse af videnskabelige teorier
  • diskutere styrker og svagheder ved forskellige metoder til usability-evaluering
  • planlægge og gennemføre en evaluerings- og (re)designproces

 Indholdselementer

  • Interaktionsdesign
  • Brugergrænseflader
  • Brugergrupper
  • Metoder til evaluering/usability test
  • Typer af systemer
  • Platforme
  • Interaktionsformer
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Lazar, J., Feng, J.H. & Hochheiser, H. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. Hoboken: John Wiley. 426 sider.
  • Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2011). Interaction design : beyond human-computer interaction (3. ed.). Chichester : John Wiley. xv, 585 sider.
  • Tidwell, J. (2011). Designing interfaces: Patterns for effective interaction design (2. Ed.). Beijing : O'Reilly. xx, 331 sider.
Holdundervisning, gruppearbejde, workshop, oplæg, vejledning, feedback, forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt