HBIB00097U Senmodernitet - oplysning, læreprocesser og identitetsdannelse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Late Modernity – Enlightenment, Education and Identity

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Forbrugersamfundet udfordrer vores vante selvforståelse og værdiorientering med krav om både omstilling og selvrefleksion. Identitet er på denne baggrund blevet et væsentligt begreb, der henvises til som forklaring på problemstillinger af såvel psykologisk som social og politisk karakter i vores samtid.

Kurset vil med udgangspunkt i især socialpsykologiske forståelser af identitet og identitetsdannelse diskutere hvilke muligheder, betingelser og perspektiver, der udspringer herfra for læreprocesser, kulturformidling og hverdagsliv, og belyse følgende temaer:

  • Teoretiske bestemmelser af identitetsdannelse i det senmoderne samfund
  • Sociale tilhørsforholds betydning i hverdagslivet
  • Dannelse og læreprocesser i en senmoderne sammenhæng
  • Forbrugersamfundets etiske udfordringer
  • Kulturelle formidlingsprocesser i forbrugersamfundet
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Undervisnings- og arbejdsform:
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder hold­undervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Brinkmann, S. (2008). Identitet. Udfordringer i forbrugersamfundet. Aarhus: Forlaget Klim.
  • Faber, S. T., Prieur, A. Rosenlund, L. & Jakob Skøtt-Larsen m.fl. (2012). Det skjulte klassesamfund. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
  • Prætorius, N. U. (2013). Den etiske udfordring i en global tid. Kbh.: Dansk psykologisk Forlag.
  • Salecl, R. (2011). The tyranny of choice. London: Profile Books LTD.
Forelæsninger, holdundervisning, vejledning, studenter- og læreroplæg med henblik på tematiske diskussioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de meta­teoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt