HBIB00095U Organisationers informationshåndtering

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Information Management in Organization

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Dette temakursus giver en introduktion til grundlæggende teoretiske forståelser af hvordan organisationer fungerer, samt hvorledes informationshåndtering kan varetages i forhold til forskellige organisatoriske problemstillinger og behov. Sådanne problemstillinger kan fx handle om organisatoriske forandringsproccesser, implementering af informationssystemer, facilitering af informations- og videnlingsprocesser eller om organisationskulturens betydning for informationshåndtering. Kurset har  fokus på forskellige organisationsanalyser samt metoder til studier af sådanne problemstillinger. Undervisningen organiseres omkring de studerendes selvstændige arbejde med at analysere en række relevante problemstillinger i relation til enten en privat eller offentlig organisations informationshåndtering. Disse fremlægges og diskuteres i undervisningen og danner derefter baggrund for de studerendes formulering af deres eget projekt.

På kurset arbejdes der indenfor tre hovedtemaer:

  1. organisationsteori og -analyse,
  2. informationshåndtering og
  3. metoder til organisationsstudier.

Indenfor hvert tema præsenteres udvalgte teorier og metoder, og disse kan suppleres undervejs med teorier og metoder der udspringer af den studerendes eget analyse- og projektarbejde. Kurset tilrettelægges omkring organisatorisk case-arbejde, hvor den studerende på bagrund af en række besøg i en udvalgt case-organisation opbygger indsigt i organisationens informationshåndtering samt problemstillinger i relation her til.

Undervisningen tager udgangspunkt i

  • Organisationsteori
  • Organisatoriske udviklings- og forandringsprocesser
  • Information og viden i organisationer
  • Informationshåndtering (Information Management)
  • Videnstyring og -ledelse (Knowledge Management)
  • Case-studier og organisatorisk case-arbejde
  • Kvalitative metoder
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Holdt Christensen, P. (2002). Om vidensledelse. Perspektiver til refleksion. Samfundslitteratur.
  • Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2008). Hvordan organisationer fungerer. Indføring i organisation og ledelse. (2. udg.) Hans Reitzels Forlag.
  • Justesen, L. & Mik.Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag.
Underviser og studenteroplæg
Workshops
Case-arbejde
Projektarbejde
Virksomhedsbesøg
Vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt