HBIB00093U Entreprenørskab og partnerskaber – udvikling af kulturens rum

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Entrepreneurship and partnership – development of cultural spaces

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Kulturens rum, herunder ikke mindst museer og biblioteker, er i disse år under voldsom forandring. Dette kommer særligt til udtryk gennem udviklingen af nye rum, hvor publikum involveres direkte gennem brugerdreven innovation, interaktiv formidling, frivillighed og andre former for brugerinddragelse. Det er hensigten, at kurset skal tage udgangspunkt i udviklingen af kulturrum gennem etableringen af forskellige partnerskaber med aktører indenfor både det offentlige, erhvervslivet og det civile samfund. I denne forbindelse skal de studerende selv være i kontakt med kulturinstitutioner, brugere og potentielle partnere.

Eksempler på problemstillinger:

  • Hvordan kan man gennem strategisk kommunikation italesætte et performativt rum?
  • Hvordan kan man gennem partnerskaber udvikle ny interaktiv formidling i biblioteker og andre kulturinstitutioner?

Effectuation som formuleret af Sarasvathy er det primære entreprenørielle paradigme, som kurset trækker på. De studerende skal ud fra principperne bag effectuation på egen hånd skabe 'pre-commitments' for partnerskaber til et virkeligt entreprenørielt projekt.

Vi lægger vægt på løbende fremdrift i projektet, og at de studerende lytter til deres partnere. I denne forbindelse er strategisk kommunikation et vigtigt element til at realisere projektet.

  • Kulturens rum
  • Entreprenørskab
  • Partnerskaber
  • Effectuation
  • Strategisk kommunikation
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Andersen, NÅ (2006). Partnerskabelse. København: Hans Reitzels Forlag.
  • Jochumsen, H; Skot-Hansen, D & Hvenegaard Rasmussen, C (2012). The four spaces: a new model for the public library. In: New Library World. Emerald Group Publishing Limited. Vol. 113.
  • Sarasvathy, SD (2008). Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. Cheltenham, UK: Edward Elgar, New Horizons in Entrepreneurship Series.
  • Sørensen, E. & Torfing, J. (2011). Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
Holdundervisning, vejledning, oplæg, ekskursion, workshop og feltarbejde.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt