HBIB00092U E-bøger

Årgang 2013/2014
Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Digitaliseringen af bogen sætter spørgsmålstegn ved den måde vi har hidtil har opfattet biblioteker, materialer og læsning og er derfor et både interessant og udfordrende fænomen, ikke mindst for biblioteks- og informationsvidenskaben. E-bogen fordrer en ændring i den aftalestruktur og det samarbejde mellem bogmarked og kulturinstitution, som bibliotekets udlånspraksis hviler på; den skaber nye teknologiske muligheder for bogen som læsemedie og den griber ændrende ind i den bog- og læsekultur, som er etableret gennem de sidste 100 år.

På dette modul vil vi zoome ind på muligheder og begrænsninger ved produktion, distribution og anvendelse af e-bøger samt de juridiske og økonomiske rammer for udlån af e-bøger på folkebiblioteket.  Kurset har derfor både en praktisk og en teoretisk del, hvor vi i den praktiske del skal arbejde konkret med planlægning, programmering og distribution af e-bøger. I workshops skal vi arbejde med XML i praksis og dermed også etablerede XML-skemaer som f.eks TEI. Kursets teoretiske del vil indeholde diskussioner af forandringer, udfordringer og muligheder knyttet til e-bogens digitale egenskaber, herunder læsning og bogkultur.

Indholdselementer på kurset:

  • Diskussion af e-bogen som teknologi/materialitet
  • Workshops med programmering og planlægning af produktion af e-bøger, XML – XML Schema, TEI – text encoding initiative
  • E-bøger og fil-formater
  • Diskussion af e-bogen ift. læsning og bogkultur
  • Metoder til evaluering af grænseflader til e-bøger
Målbeskrivelser

4. semesters projektarbejde bygger videre på erfaringer fra 2. semesters projektarbejde, men vil stille større krav til selvstændighed i valg af problemstilling, teori og metode og anvendelsen heraf.

Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 3. semesters tre moduler. Temakurserne giver sammen med projektarbejdet mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

Gennem projektarbejdet skal den studerende på dette semester tilegne sig evnen til at analysere samt diskutere og reflektere over relevante teoretiske og metodiske problemstillinger. Den studerende skal endvidere tilegne sig evnen til at reflektere over videnskabsteoretiske positioner inden for temakursets emne.

 

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder
  • kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne
  • kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling
  • kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde

Kompetencer

  • kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang
  • kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 4. semester omfatter tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus, herunder projektlitteratur samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS).

Litteraturgrundlaget er på ca. 1800 sider i alt, fordelt med ca. 900 sider litteratur opgivet på temakurserne samt ca. 900 sider som relaterer sig til de selvvalgte projekter.

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Van der Weel, A. (2011): Changing our textual minds. Towards a digital order of knowledge. Manchester University Press.
  • Marshall, C. (2010): Reading and Writing the Electronic Book. Morgan & Claypool Publishers. (Synthesis Lectures on Information Concepts , Retrieval and Services # 9
Holdundervisning, oplæg, workshops. Som en del af projektopgaven skal de studerende producere en e-bog. Projektopgaven skal dels rumme en beskrivelse og refleksion over selve produktionen af e-bogen og dels en perspektiverende og analyserende del, hvor de studerende behandler et selvvalgt emne inden for kurset. Kurset er planlagt som et forløb, hvor vejledning i høj grad foregår i fællesskab og som en del af undervisningen. Det forventes, at de studerende er villige til at arbejde i grupper og er villige til at deltage aktivt i workshops.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 51
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakter­skalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med visse begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for og diskutere de metateoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt