HBIB00037U Retorik, kommunikation og kildekritik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Rhetorics, communication and source critism

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Medier og tekster antager forskellige udtryksformer som hver for sig har individuelle karakteristika, og som traditionelt følger bestemte genrekonventioner. Men genrekonventioner brydes og antager nye udtryksformer især på grund af den teknologiske udvikling. Dette sker f.eks. i form af forskerblogs, wikis og information fra det offentlige via Internettet. Disse kommunikationsformer stiller brugere overfor nye udfordringer i forhold til vurderingen af disse teksters struktur, indhold og kvalitet. Det er derfor kursets ambition, at de studerende får viden, færdigheder og kompetencer, som sætter dem i stand til kritisk at undersøge, analysere og diskutere centrale problemstillinger indenfor kommunikationsteori på et teoretisk og metodisk grundlag. Nedenfor ses en række delelementer, som vil indgå i kurset.

Forståelse og formidling af faglige tekster – herunder forskellige tekstgenrer f.eks.:

  • Videnskabelig
  • Journalistisk
  • Institutionel information

Kildekritik

  • Tjeklistemetode
  • Komparativ kildeanalyse
  • Kildekritik i tværfaglig belysning

Kurset vil endelig præsentere projektarbejdets form og belyse mulighederne for at arbejde med kursets indholdselementer i et problemorienteret undersøgelsesdesign. Dette vil ske løbende, således at projektarbejdet integreres fra starten.

Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer

Undervisnings- og arbejdsformer
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning og oplægsseminarer. Temakurset introducerer endvidere til projektarbejde, idet den studerende i løbet af modulet trænes i den videnskabelige arbejdsform og skriveprocessen: problembeskrivelse og -formulering, metodevalg og –anvendelse, analyse og refleksion samt skriftlig formidling. De forskellige projektelementer trænes trinvis ved f.eks. øvelsesopgaver, workshops eller lignende støttepunkter. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder

Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

  • Ankersborg, V. (2007). Kildekritik i et samfundsvidenskabeligt perspektiv. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.
  • Helder, J., Bredenlöw, T., & Nørgaard, J. L. (Eds.). (2009). Kommunikationsteori - en grundbog (1 ed.). Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
  • Sundin, O. & Francke, H. (2009). In search of credibility: pupils' information practices in learning environments. Information Research, 14(4) paper 418. [Tilgængelig på:  http:/​/​InformationR.net/​ir/​14-4/​paper418.html]
  • Thorlacius, L. (2009). Visuel kommunikation på websites. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i slutningen af maj med efterfølgende mundtlig eksamen i juni.
Reeksamen
Endnu ikke fastlagt. Skriftlig opgave formentlig i 1. uge af august med efterfølgende mundtlig eksamen i sidste halvdel af august måned.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt