HBIB00036U Kulturformidlende institutioner

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cultural institutions

Uddannelse
Bachelor i Informationsvidenmskab og kulturformidling
Kursusindhold

Temakurset omhandler institutioner, der formidler kultur og viden. Emneområdet strækker sig fra biblioteker og museer (ABM-området) til oplevelsescentre og massekulturens rum. I temakurset danner en række cases udgangspunktet for analyser af, hvilke former for viden institutionerne formidler, hvorfor, hvordan og til hvem de gør det, samt hvem der står bag deres forskellige initiativer.

Temakurset forholder sig metodisk og teoretisk til de problemstillinger, der er karakteristiske for arbejdet med kulturformidling.  Ved ekskursioner og feltarbejde belyses, hvorledes formidlingen af kulturbærende materialer tilrettelægges i praksis, f.eks. i form af arrangementer og udstillinger. Det undersøges og diskuteres, hvorledes formidlingen i de kulturformidlende institutioner har ændret sig over tid, herunder forholdet mellem oplysning og oplevelse. Begreber som kulturarv og kulturforståelse samt deres betydning diskuteres, lige som relationen mellem institutionerne og deres benyttere diskuteres med udgangspunkt i tekststudier, deltagerobservation  og kvalitative interviews.

  •  Kulturformidling
  • Institutioner
  • Forholdet mellem oplysning og oplevelse
  • Arrangementer og udstillinger
Målbeskrivelser

2. semesters projektarbejde introducerer til projektarbejdsformen og problembaseret projektarbejde, herunder vidensproduktion og skriftlig formidling. Som afsæt for projektet udbydes der på dette semester en række temakurser, der tager udgangspunkt i 1. semesters tre moduler. Temakurserne giver mulighed for at tone uddannelsen i forskellige retninger.

I de enkelte temakurser indgår teoretiske og metodiske kursuselementer af relevans for temaet.

Projektarbejdet har på dette semester til formål, at den studerende arbejder med en selvstændigt valgt og relevant problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling med udgangspunkt i et af de udbudte temakurser. Den studerende skal i arbejdet med den valgte problemstilling tilegne sig såvel faglige kompetencer som kompetencer, der fremmer den studerendes evne til, alene eller i samarbejde med andre, at arbejde selvstændigt, kritisk og selvkritisk. Målet er endvidere at fremme den studerendes evne til selvstændigt at planlægge, tilrettelægge, gennemføre og formidle et projekt.

Målbeskrivelse

Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:

Viden

  • have viden om og kunne forstå anvendte teorier og metoder 

Færdigheder

  • kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus
  • kunne identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og–analyse

Kompetencer

  • kunne planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette
  • kunne indgå i samarbejdsrelationer og -processer

Litteraturgrundlaget for projektarbejdet på 2. semester omfatter dels projektlitteratur, dels tekster og materiale der relaterer sig til det valgte temakursus samt selvvalgt litteratur i forbindelse med det konkrete projektarbejde. Omfanget af litteraturen opgives i antal sider (ca. 100 sider pr. ECTS). Litteraturgrundlaget er på ca. 1600 sider i alt, fordelt med ca. 500-600 sider litteratur om projektarbejde, akademisk opgaveskrivning og metode, ca. 500 – 600 sider litteratur opgivet på temakurserne samt 300 – 400 sider litteratur i relation til de selvvalgte projekter (valgt af de studerende i samråd med vejleder).


Eksempler på litteratur i tilknytning til temakursets emne

Litteraturgrundlaget skal være på i alt 1800 sider: Undervisningsgrundlaget udgør ca. 900 sider, hertil kommer ca. 900 sider som relaterer sig til det selvvalgte projekt.

  • Himmelstrup, K. (2004) Kulturens former og institutioner. København: H. Reitzel
  • Strandgaard, O. (2010) Museumsbogen. Århus: Hikuin.
  • Folkebiblioteket som forvandlingsrum. (2006) Red. af Leif Emerek, Casper Hvenegaard Rasmussen og Dorte Skot-Hansen. København: Danmarks Biblioteksforening
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer, vejledning og forelæsninger. Temakurset giver en introduktion til projektarbejde samt akademisk opgaveskrivning, herunder arbejdet med problemformulering, teoretiske og metodiske problemstillinger, analysestrategier m.m. Kursets undervisning understøtter dannelsen af gruppearbejde. En andel af vejledningstimerne er skemalagt.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 40
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 46
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter
Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Juni 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, afholdes i august 2014
Kriterier for bedømmelse

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.

Karakteren 12:
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

  • Den studerende kan selvstændigt formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan selvstændigt redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 7:
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af modulets mål med en del mangler.

  • Den studerende kan med en vis sikkerhed formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt med visse begrænsninger begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger dels redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt dels diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan med visse begrænsninger gennemføre, evaluere og formidle et projekt

Karakteren 02:
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets mål.

  • Den studerende kan med store begrænsninger formulere en relevant problemstilling indenfor emnet af temakurset samt begrunde de anvendte teorier og metoder i projektets analyse
  • Den studerende kan med store begrænsninger redegøre for videnskabsteoretiske positioner i relation til de anvendte teorier og metode samt diskutere metoder til dataindsamling og -analyse
  • Den studerende kan i et begrænset omfang gennemføre, evaluere og formidle et projekt